“Toros Üniversitesi Gıda, Beslenme ve Gastronomi Dergisi” gıda, beslenme ve diyetetik ile gastronomi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel niteliklere sahip çalışmaları yayımlayarak bu alanlardaki bilimlerin bilgi birikimine katkı sunmayı amaçlamaktadır.
“Toros Üniversitesi Gıda, Beslenme ve Gastronomi Dergisi” disiplinli ve disiplinler-arası akademik çalışmalara yer veren bir dergidir. Dergimiz; özellikle gıda bilimi, gıda teknolojisi, gıda mikrobiyolojisi, gıda mühendisliği, gıda kalite kontrol, beslenme bilimleri ve diyetetik, geçmişten günümüze yiyecek-içecek kültürü, gastronomide yeni trendler, gastronomi turizmi ve gastronomide ürün geliştirme konuları başta olmak üzere, bu alanlarda multidisipliner çalışmaları kabul etmektedir.
Yazarlar, makalelerini Word formatında çevrimiçi olarak ve Toros Üniversitesi Gıda, Beslenme ve Gastronomi Dergisine kapak mektubu/Ön yazı ile göndermeye içtenlikle davetlidir.
Toros Üniversitesi Gıda, Beslenme ve Gastronomi Dergisi Yazar Rehberi
2022 yılında yayın hayatına başlayan “Toros Üniversitesi Gıda, Beslenme ve Gastronomi Dergisi” Haziran ve Aralık ayı olmak üzere yılda iki sayı olarak yayımlanan orijinal araştırma makaleleri, derleme makaleleri, teknik notlar ile kitap incelemelerini kabul eden uluslararası çift-körleme hakemlik süreci yürüten, ücretsiz, akademik bir e-dergidir. Derginin yayın dili İngilizcedir. Türkçe yazılara da yer verilmektedir. Dergide özellikle gıda bilimi, gıda teknolojisi, gıda kimyası, gıda mikrobiyolojisi, gıda kalite kontrol, beslenme bilimleri, diyetetik, eski zamanlardan günümüze yeme-içme kültürü, gastronomide yeni trendler, gastronomi turizmi alanlarındaki konuları ele alan bilimsel araştırmalara özel önem verilmektedir. Yayınlanmak üzere gönderilen tüm yazılar editör veya bölüm editörleri, yayın kurulu ve hakemler tarafından değerlendirilir.
Yazarlar, çalışmanın orijinal olduğunu (iThenticate ya da Turnitin raporunda %20’nin altında benzerlik oranı ile) göstermelidir. Metin intihal uygulamalarına kaynakça hariç tam metin olarak eklenmelidir.
Türetilmiş makale ise türetildiği çalışmanın adı, kurum, tarih ve yer bilgileri belirtilmelidir.
Editörler kurulu, yazarların iznini almak şartıyla yazıda içerik ve biçim ile ilgili değişiklikler yapabilir.
Eğer makalede daha önce yayınlanmış alıntı yazı, tablo, resim vs. mevcut ise makale yazar(lar)ı, yayın hakkı sahibi ve yazarlarından yazılı izin almak ve bunu makalede belirtmek zorundadır. Bu konuda gerekli izinlerin alınıp alınmadığından yazar(lar) sorumludur.
Makalelerin bilimsel ve etik kurallara uygunluğu yazarların sorumluluğundadır.
Dergiye gönderilen yazıların aşağıda belirtilen yazım kurallarına uygun olarak hazırlanması önemlidir. Bu kurallar dikkate alınmadan hazırlanan yazılar için editör incelemesi yapıldıktan sonra değerlendirme süreci başlatılmayacaktır.
1.Sisteme Yüklenen Dosya
Yazarlar tarafından sisteme yüklenen makale dosyası yazarlar hakkında herhangi bir bilgi içermemelidir. Sorumlu yazar, her yazarın adını, unvanını, kurum bilgilerini, açık adreslerini ve e-posta adreslerini ve ORCID'lerini, makale dosyası dışında ikinci bir dosya olarak YAZAR BİLGİ FORMUNDA hazırlayıp sisteme yüklemelidir.
1.1. Telif hakkı ve intihal raporu
Makale dosyalarının sisteme yüklenmesi sırasında tüm yazarlar tarafından imzalanmış TELİF HAKKI FORMU ve intihal raporu da (iThenticate ya da Turnitin) eklenmelidir. Bu 4 dosyadan herhangi birinin eksik olduğu ve uygun şekilde hazırlanmadığı çalışmalar için inceleme süreci başlatılmayacaktır.
1.2. Etik kurul onayı
Etik Kurul onayı gereken klinik ve deneysel çalışmalar için etik kurul onayı, “etik kurul adı, karar no ve tarih” içermeli ve ek dosya olarak yüklenmelidir.
1.3. Dosya düzenleme aracı
Tüm dosyalar Microsoft Office Word programında hazırlanmalıdır.
2.Yazı dili
Yazı dili Türkçe veya İngilizce olabilir.
3. Yazı Düzeni
Yazılar, Makale Şablon Dosyasına uygun olarak tek sütun halinde hazırlanmalıdır.
4. Yazı Sitili ve Sayfa Düzeni
Tüm metin 12 punto, Times New Roman yazı karakteri ile hazırlanmalıdır. Satır aralıkları kaynakça kısımlarında 1, özet, genişletilmiş özet (sadece Türkçe yazılan makaleler için) ve ana metinde 1.15 olmalıdır. Makale metninde paragraf başı yapılmamalı, paragraf araları 1 satır (6ink) boşluk bırakılarak belirginleştirilmelidir. Kaynakça bölümünde de kaynaklar arası 1 satır (6ink) boşluk bırakılmalıdır. (Ofis'te Paragraf-Girinti ve Aralıklar-Aralık-Önce-0, Sonra-6 nk).
4.1. Girinti
Sayfanın tüm kenar boşlukları 2,5 cm olmalıdır.
4.2. Makale uzunluğu
Gönderilen herhangi bir makalenin toplam uzunluğu 25 (A4) sayfayı geçmemelidir.
4.3. Satır numarası
Satır numaraları eklenmelidir (Microsoft Office Word programında Sayfa Düzeni-Satır numaraları-Sürekli). Altbilgi, üstbilgi veya sayfa numarası eklenmemelidir.
5. Başlık
Yazar isimlerini içermeyen yazıda; başlık, özet, özet altında anahtar kelimeler, ana metin (giriş ve amaç, materyal ve metot, bulgular, tartışma ve sonuç) kaynaklar ve ekler yer almalıdır. Yazım dili Türkçe ise özet altındaki anahtar kelimelerin ardından ek olarak genişletilmiş İngilizce özet ve anahtar kelimeler bölümünü içermelidir.
5.1. Metin başlık sıralaması
Makalenin başlığı, özetin üzerinde ortalanarak, sadece ilk kelimenin ilk harfleri ve özel isimler büyük olacak şekilde yazılmalıdır. Başlık Times New Roman yazı tipi ile kalın, 12 punto yazılmalıdır.
6. Özet
Makalenin başında, konuyu kısa ve öz biçimde ifade eden ve en az 150 en fazla 250 kelimeden oluşan Özet (Abstract) bulunmalıdır. Yazı dili Türkçe olan makalelerde ise Türkçe özetten sonra en az 1000 en fazla 1200 kelimeden oluşan İngilizce genişletilmiş özet eklenmelidir.
6.1. Genişletilmiş özet
Genişletilmiş özetler şekiller, tablolar, formülasyonlar veya resimler içerebilir. Ayrıca grafik özet eklenebilir. Makalelerin genişletilmiş özeti ana metnin tüm alt başlıklarını (giriş ve amaç, materyal ve metot, bulgular, tartışma ve sonuç) içermelidir Derleme makalelerinin genişletilmiş özetinde literatür taramasının yöntemi (hangi veri tabanlarından yararlanıldığı, hangi tür kaynaklara ulaşıldığı vb.), amacı ve sonuçların genel eğilimi kısaca belirtilmelidir. Genişletilmiş özette, ihtiyaç olduğu kadar birinci, ikinci ve üçüncü düzey başlık uygulanabilir (madde 16). Genişletilmiş özet içinde kaynakça yazım kurallarına (sonraki bölümde) uygun olacak şekilde metin içi atıf yapılmalı ve kullanılan kaynaklar ana metinle aynı olmalıdır.
6.2. Anahtar kelimeler
Özetin ve varsa genişletilmiş özetin altında bir satır boşluk bırakılarak, en az 3, en çok 5 sözcükten oluşan anahtar kelimeler verilmelidir.
7. Başlık adlandırma
• 1. Düzey başlıklar (makalenin adı, özet, giriş, materyal ve metot, bulgular, tartışma ve sonuç, kaynaklar ve ekler)
Ortalanmış, Koyu ve Sözcükler Büyük Harfle Başlar, Küçük Harfle Sürer.
• 2. Düzey başlıklar
Sola Yaslı, Koyu, Sözcükler Büyük Harfle Başlar, Küçük Harfle Sürer.
• 3. Düzey başlıklar
Girintili (1,25 cm), koyu, İlk sözcük büyük harfle başlar, diğer sözcükler küçük harfle başlar ve sürer.
• 4. Düzey başlıklar
Girintili (1,25 cm), koyu, italik, İlk sözcük büyük harfle başlar, diğer sözcükler küçük harfle başlar ve sürer.
• 5. Düzey başlıklar
Girintili (1,25 cm), italik, İlk sözcük büyük harfle başlar, diğer sözcükler küçük harfle başlar ve sürer.
Başlıklar numaralandırılmamalıdır.
Bölümler arası ve birinci düzey başlıklardan sonra bir satır boş bırakılmalıdır.
8. Tablo ve şekil başlık düzeni:
Tüm tablo, şekil ve grafiklere başlık ve sıra numarası verilmelidir. Tablo ve şekillerin başlıkları tablo veya şekillerin üzerinde, sola dayalı, 12 punto, Times New Roman yazı karakteri ve ilk kelimenin ilk harfi dışında küçük harfler kullanılarak yazılmalıdır. Tablo veya şekillere ait bilgiler veya varsa referanslar tablo altında 10 punto, Times New Roman yazı karakteri ile yazılmalıdır. Tablolar, metnin genelinde kullanılan yazı tipinden daha küçük hazırlanabilir. Şekil veya resimlerin çözünürlüğü yeterli düzeyde olmalıdır. Tablo ve grafikler doğrudan eklenmelidir.
← Bölüm ile metin boş satır ile ayrılmalıdır.
9. Madde halinde bilgi verilecek ise;
• Bu madde işareti kullanılır.
10. Makaleler için aşağıdaki kurallar izlenmelidir.
Giriş
Giriş bölümünde çalışmanın dayandığı literatür kısaca özetlenmelidir. Son paragrafta çalışmanın yapılma amacı/amaçları açık bir şekilde belirtilmelidir.
← Bölüm ile metin boş satır ile ayrılmalıdır.
Materyal ve Metot
Çalışmadaki katılımcıların seçimi ve özellikleri, çalışmanın niteliği, kullanılan yöntemler ve veri analizi açıkça belirtilmelidir. Alt başlıklar çalışmanın özelliğine göre düzenlenebilir.
← Bölüm ile metin boş satır ile ayrılmalıdır.
Bulgular
Çalışma sonucunda elde edilen bulgular açık ve net bir şekilde ifade edilmelidir. Gerektiği durumlarda bulgular tablo, grafik, şekil veya çizimlerle desteklenebilir.
← Bölüm ile metin boş satır ile ayrılmalıdır.
Tartışma ve Sonuç
Elde edilen bulgular ilgili literatür ışığında değerlendirilmelidir. Çalışmanın sınırlılıkları (limitasyonları) yine bu bölümde verilmelidir. Çalışma sonucunda elde edilen çıkarımlar ve çalışmanın literatüre ve/veya kliniğe katkısı kısaca özetlenerek sonuç paragrafı olarak yazılmalıdır.
← Bölüm ile metin boş satır ile ayrılmalıdır.
Teşekkür
Varsa çalışmaya direkt katkısı olan kişi, kurum veya kuruluşlar bu bölümde belirtilmelidir.
← Bölüm ile metin boş satır ile ayrılmalıdır.
Finansal Destek
Çalışma için finansal destek sağlandıysa bu bölümde belirtilmelidir.
← Bölüm ile metin boş satır ile ayrılmalıdır.
Çıkar Çatışması
Çıkar çatışması olup olmadığı belirtilmelidir.
11. Kaynakça Gösterimi
APA 7. Edisyona göre hazırlanmalıdır.
Daha fazla bilgi için için lütfen https://apastyle.apa.org bağlantısını ziyaret ediniz.
11.1. Metin içinde kaynak gösterimi numara tekniği ile yapılmalıdır.
Bazı örnekler:
Kaynaklar metin içinde geçtikleri sıraya göre ( ) parantez içinde numaralandırılır. Daha önce numara verilen kaynağa tekrar atıfta bulunmak istenirse önceki numarası kullanılır.
Birden fazla kaynak olması durumunda kaynaklar virgülle ayrılır. Art arda sıralanan 2’den fazla kaynak arasına tire konulur.
……..that can be recycled to the food industry (10).
were in the range of 0.2–13.47% and 2.44–3.89%, respectively (9, 36, 37).
due to the presence of phenolic compounds in its content (47–49).
Bytyqi (7) aimed to increase the…
Kolakowski and Bernardo (9) determined the chemical composition…
Kolakowski ve Bernardo (9) kimyasal kompozisyonu…
Ozdemir et al. (8) used the crude fiber…
Ozdemir vd. (8) diyet lifi...
11.2. Kaynakça Düzeni
Kaynakça APA 7. edisyona göre düzenlenmelidir.
1. Makaleler
Makalenin DOI numarası varsa kaynakçada mutlaka DOI verilmelidir. DOI verilirken “doi:” ifadesi yazılmamalıdır. DOI numarasının link şeklinde verilmesi gerekmektedir. DOI linki yoksa kaynağın erişildiği erişim linki verilmelidir.
Yayınlanmış, yayınlanmak üzere gönderilmiş ya da baskıdaki makale yazımları genel olarak şu şekildedir:
Temel Biçim:
Yazarın Soyadı, Yazarın Adının Baş Harfleri. (Yıl). Makalenin adı yalnızca ilk kelimenin ilk harfi büyük, geri kalanlar özel isim değilse küçük şekilde. Dergi Adı ( İtalik ve Her Kelimenin İlk Harfi Büyük), Cilt (İtalik)(Sayı), Sayfa Numara Aralığı. http://doi.org/xx.xxx/yyyyy
a. Basılı dergi makalesi: 1 yazarlı
İçerli, L. (2010). Örgütsel adalet: Kuramsal bir yaklaşım. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(1), 67-92. http://doi.org/...
Ayaşan, T. (2013). Effects of dietary inclusion of protexin (probiotic) on hatchability of Japanese quails. Indian Journal of Animal Science, 83(1), 78-81. http://doi.org/...
b. Basılı dergi makalesi: 2 yazarlı
Cin, P., & Gezer, C. (2017). Fonksiyonel bir besin olarak turunçgiller ve metabolik sendrom ilişkisi. Food and Health, 3(2), 49-58.
Badem, A., & Alpkent, Z. (2018). Production of ice cream with carob bean pekmez (molasses). International Journal of Environment, Agriculture and Biotechnology, 3(1), 28-32. https://doi.org/10.22161/ijeab/3.1.5
c. Basılı dergi makalesi: Üç ile 20 yazarlı makale
Güneş, R., Palabıyık, İ., & Kurultay, Ş. (2018). Şekerleme teknolojisinde fonksiyonel ürün üretimi. Gıda, 43(6), 984-1001.
Ozdemir, Y., Oncel, B., & Keceli, M. (2021). Purification of crude fiber from carob molasses pulp and uses in traditional Turkish sucuk. International Journal of Gastronomy and Food Science, 25, 100410. https://doi.org/10. 1016/j.ijgfs.2021.100410
d. Basılı dergi makalesi: 21 ve daha fazla yazarlı makale
Temel Biçim:
Sırasıyla ilk 19 Yazarın Soyadı, Adının baş harfi.,… Son yazarın soyadı, Adının baş harfi. (Yıl). Makalenin adı yalnızca ilk kelimenin ilk harfi büyük, geri kalanlar özel isim değilse küçük şekilde. Dergi Adı ( İtalik ve Her Kelimenin İlk Harfi Büyük), Cilt (İtalik)(Sayı), Sayfa Numara Aralığı. http://doi.org/xx.xxx/yyyyy
Kalnay, E., Kanamitsu, M., Kistler, R., Collins, W., Deaven, D., Gandin, L., Iredell, M., Saha, S., White, G., Woollen, J., Zhu, Y., Chelliah, M., Ebisuzaki, W., Higgins, W., Janowiak, J., Mo, K. C., Ropelewski, C., Wang, J., Leetmaa, A., . . . Joseph, D. (1996). The NCEP/NCAR 40 yıllık reanalysis project. Bulletin of the American Meteorological Society, 77(3), 437–471. http://doi.org/fg6rf9
e. Online magazinlerdeki makale:
Ak, Ö. (2019, 17 Nisan). Beyin hücrelerinde yeni bir iletişim şekli. Bilim ve Teknik. https://www.xxxx
Thomson, J. (2022, September 8). Massive, strange white structures appear on Utah’s Great Salt Lake. Newsweek. https://www.newsweek.com/mysterious-mounds-great-salt-lake-utah-explainedmirabilite-1741151
f. Basılı magazinlerdeki makale:
Henry, W. A. (1990, 9 Nisan). Making the grade in today's schools. Time, 135, 28-31.
Schaefer, N. K., & Shapiro, B. (2019, September 6). New middle chapter in the story of human evolution. Science, 365(6457), 981–982. https://doi.org/10.1126/science.aay3550
g. Online gazete makalesi:
Carey, B. (2019, 22 Mart). Can we get better at forgetting? The New York Times. https://www.nytimes.com/2019/03/22/health/memory-forgetting-psychology.html
Roberts, S. (2020, April 9). Early string ties us to Neanderthals. The New York Times. https://www.nytimes.com/2020/04/09/science/neanderthals-fiber-string-math.htm
5. Basılı gazete makalesi:
Schultz, S. (2005, 28 Aralık). Calls made to strengthen state energy policies. The Country Today, 1A.
Reynolds, G. (2019, April 9). Different strokes for athletic hearts. The New York Times, D4.
2. Kitaplar
Kitapların varsa DOİ linki eklenir.
a. Basılı Kitap
Temel biçim:
İlk Yazarın Soyadı, İlk Yazarın Adının Baş Harfleri., & İkinci Yazarın Soyadı, İkinci Yazarın Adının Baş Harfleri (Yıl). Kitabın adı (ilk harften sonra (özel adlar dışında) bütünüyle küçük şekilde ve italik). (Baskı). Yayınevi. http://doi.org/...
Arlı, M., Şanlıer, N., Küçükkömürler, S., & Yaman, M., (2006). Anne ve Çocuk Beslenmesi (9. bs.). Pegem Akademi.
Stone, H., & Sidel, J. (2004). Sensory evaluation practices. (3rd ed.). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12- 672690-9.X5000-8
b. Basılı editörlü kitap
Temel biçim:
Editörün Soyadı, Editörün Adının Baş Harfi. (Ed./Eds.). (Yıl). Kitabın adı (ilk harften sonra (özel adlar dışında) bütünüyle küçük şekilde ve italik) . Yayınevi. http://doi.org/...
Türkçe makalelerde ‘’Editör’’ ve ‘’Editörler’’ kelimelerinin kısaltması olan “Ed.” ve “Eds.” kısaltmaları için “Ed.” Yazılır.
Sönmez, P., Ünver, F., Demirtaş, S., Mete, A., Ebulfez, S. (Ed.). (2017). Uluslararası göç ve çocuklar, International Migration and Children. Transnational Press.
Torino, G. C., Rivera, D. P., Capodilupo, C. M., Nadal, K. L., & Sue, D. W. (Eds.). (2019). Microaggression theory: Influence and implications. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781119466642
c. Kitap içi bölüm
Kitap içi bölüm gösterimlerinde Türkçe’de kitap adından sonra “içinde”; İngilizce’de ise kitap adından önce “In“ kelimesi yazılır.
Türkçe makalelerde ‘’Editör’’ ve ‘’Editörler’’ kelimelerinin kısaltması olan “Ed.” ve “Eds.” kısaltmaları için “Ed.” Yazılır.
Temel biçim:
Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Bölüm ya da giriş başlığı. Editörün adının baş harfi, Editörün soyadı (Ed.), Kitap başlığı (baskı, sayfa aralığı) içinde. Yayıncı.
Yazarın soyadı, yazarın adının baş harfi. (Yıl). Bölüm ya da giriş başlığı. Editörün adının baş harfi, Editörün soyadı (Ed.), Kitap başlığı (baskı, sayfa aralığı) içinde. http://www.xxxxxxxxxx
Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Bölüm ya da giriş başlığı. In Editörün adının baş harfi, Editörün soyadı (Ed./Eds.), Kitap başlığı (baskı, sayfa aralığı) . Yayıncı.
Örnek: (3rd ed., p. 5).
Örnek: (3rd ed., pp. 5-84).
Örnek: (3.bs., s. 5)
Örnek: (3.bs., s. 5-84)
Dönmez, B. (2013). Motivasyon. S. Özdemir (Ed.), Eğitim yönetiminde kuram ve uygulama (s. 185-229) içinde. Pegem Akademi.
Aron, L., Botella, M., & Lubart, T. (2019). Culinary arts: Talent and their development. In R. F. Subotnik, P. Olszewski-Kubilius, & F. C. Worrell (Eds.), The psychology of high performance: Developing human potential into domain-specific talent (pp. 345–359). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000120-016
d. Sadece elektronik sürümü olan kitap:
Yayının tarihi bilinmiyorsa, parantez içinde “b.t.” (bilinmeyen tarih) veya “n.d.” (no date) ifadeleri kullanılır.
Türkçe: Yazar, Y. (b.t.)…
İngilizce: Author, A. (n.d.)...
O'Keefe, E. (b.t). Egoism & the crisis in Western values. http://www.onlineoriginals.com/showitem.asp?itemID=135
O'Keefe, E. (n.d.). Egoism & the crisis in Western values. http://www.onlineoriginals.com/showitem.asp?itemID=135
e. Basılı kitabın elektronik versiyonu:
Morville, P., & Rosenfeld, L. (2006). Information architecture for the World Wide Web [Adobe Digital Editions sürümü]. http://shop.oreilly.com/home.do
Shotton, M. A (1989). Computer addiction? A study of computer dependency [DX
Reader version]. http://www.ebookstore.tandf.co.uk/html/index.asp
3. Yüksek Lisans ve Doktora Tezleri
a. Bir veri tabanı aracılığıyla elde edilmiş yüksek lisans/doktora tezleri
Temel biçim:
Soy isim, İsim. (Yıl). Başlık (Tez No) [Yüksek lisans/Doktora tezi, Üniversite adı]. Erişilen veri tabanı/İnternet adresi.
İlhan, S. (2013). Production of bakery products added carob (Locust bean) (Tez No. xxxx) [Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
İlhan, S. (2013). Production of bakery products added carob (Locust bean) ( Publication No. xxxx) [Master’s thesis, Mersin University]. YOK Thesis Center.
Kabir, J. M. (2016). Factors influencing customer satisfaction at a fast food hamburger chain: The relationship between customer satisfaction and customer loyalty (Publication No. xxxx) [Doctoral dissertation, Wilmington University]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
b. Yayımlanmamış tez:
Temel biçim:
Soyisim, isim. (Yıl). Başlık [Yayımlanmamış Yüksek lisans/Doktora tezi]. Kurum adı.
Harris, L. (2014). Instructional leadership perceptions and practices of elementary school leaders [Yayımlanmamış doktora tezi]. Virginia Üniversitesi.
Harris, L. (2014). Instructional leadership perceptions and practices of elementary school leaders [Unpublished doctoral dissertation]. University of Virginia.
4. Bildiriler
Temel biçim:
Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl, Gün Ay). Sözel veya poster bildirinin başlığı. [Poster ya da Sözel Sunum]. Bilimsel Toplantının Adı, Toplantının gerçekleştiği şehir, Ülke.
Türkçe: (Yıl, Gün Ay)
İngilizce: (Yıl, Ay Gün)
Muellbauer, J. (2007, 16-17 Ekim). Housing, credit, and consumer expenditure. [Sözel sunum]. XI. Uluslararası Eğitim Kongresi, İstanbul, Türkiye.
Gülcü, M, Demirci, A.Ş., & Güner, K.G. (2008, 21-23 Mayıs). Siyah Üzüm; Zengin Besin İçeriği ve Sağlık Acısından Önemi. [Sözel Sunum]. Türkiye 10. Gıda Kongresi, Erzurum, Türkiye.
Evans, A.C., Jr., Garbarino, J., Bocanegra, E., Kinscherff, R. T., & Marquez-Greene, N. (2019, August 8-11). Gun violence: An event on the power of community. [Conference presentation]. APA 2019 Convention, Chicago, IL, United States. https://convention.apa.org/2019-video.
5. Web sayfaları ve Web siteleri
Türkçe: (Yıl, Gün Ay)
İngilizce: (Yıl, Ay Gün)
a. Haber Sitesine Ait Web Sayfası
Toner, K. (2020, 24 Eylül). When Covid-19 hit, he turned his newspaper route into a lifeline for senior citizens. CNN. https://www.cnn.com/2020/06/04/us/coronavirus-newspaper-deliveryman-groceries-senior-citizens-cnnheroes-trnd/index.html
Toner, K. (2020, September 24). When Covid-19 hit, he turned his newspaper route into a lifeline for senior citizens. CNN. https://www.cnn.com/2020/06/04/us/coronavirus-newspaper-deliveryman-groceries-senior-citizens-cnnheroes-trnd/index.html
b. Devlet Kurumuna Ait Yazar Grubunun Bulunduğu Web Sayfası
National Institute of Mental Health. (2018, Temmuz). Anxiety disorders. U.S. Department of Health and Human Services, National Institutes of Health. https://www.nimh.nih.gov/health/topics/anxiety-disorders/index.shtml
National Institute of Mental Health. (2018, July). Anxiety disorders. U.S. Department of Health and Human Services, National Institutes of Health. https://www.nimh.nih.gov/health/topics/anxiety-disorders/index.shtml
c. Bir Kuruluşa Ait Yazar Grubunun Bulunduğu Web Sayfası
World Health Organization. (2018, 24 Mayıs). The top 10 causes of death. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/the-top-10-causes-of-death
World Health Organization. (2018, May 24). The top 10 causes of death. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/the-top-10-causes-of-death
d. Geri Alma Tarihi Olan Bir Web Sitesindeki Web Sayfası
Yayının tarihi bilinmiyorsa, parantez içinde “b.t.” (bilinmeyen tarih) veya “n.d.” (no date) ifadeleri kullanılır.
Türkçe: Yazar, Y. (b.t.)…
İngilizce: Author, A. (n.d.)...
U.S. Census Bureau. (b.t.). U.S. and world population clock. U.S. Department of Commerce. https://www.census.gov/popclock/ adresinden 9 Ocak 2020 tarihinde alınmıştır.
U.S. Census Bureau. (n.d.). U.S. and world population clock. U.S. Department of Commerce. Retrieved January 9, 2020, from https://www.census.gov/popclock/
6. Raporlar
a. Bir devlet kurumu raporu kaynakçası
TC Başbakanlık Türkiye İstatistik Kurumu. (2007). Stratejik plan 2007 - 2011 (Yayın No. 3052). Türkiye İstatistik Kurumu Matbaası.
National Cancer Institute. (2019). Taking time: Support for people with cancer (NIH Publication No. 18-2059). U.S. Department of Health and Human Services, National Institutes of Health. https://www.cancer.gov/publications/patient-education/takingtime.pdf
b. Bireysel Yazar Kaynakçaları ile Rapor
Aldan, A., & Öztürk, S. (2019). Kadın işgücüne katılımında artışın belirleyicileri: Kuşak etkisinin ayrıştırılması (Çalışma Tebliği No. 19/05). Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası. https://www.tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/TR/TCMB+TR/Main+Menu/Yayinlar/Arastirma+Yayinlari/Calisma+Tebligleri/2019/19-05
Maurer, M., Dardess, P., Carman, K. L., Frazier, K., & Smeeding, L. (2012). Guide to patient and family engagement: Environmental scan report (Publication No. 12-0042-EF). American Institutes for Research, Agency for Healthcare Research and Quality. https://www.ahrq.gov/research/findings/final-reports/ptfamilyscan/index.html
7. Sözlük Kaynakçaları
Yayının tarihi bilinmiyorsa, parantez içinde “b.t.” (bilinmeyen tarih) veya “n.d.” (no date) ifadeleri kullanılır.
Türkçe: Yazar, Y. (b.t.)…
İngilizce: Author, A. (n.d.)...
a. Çevrimiçi sözlük kaynakça gösterme
American Psychological Association. (b.t.). Just-world hypothesis. APA dictionary of psychology içinde. https://dictionary.apa.org/just-world-hypothesis adresinden 18 Ocak 2020 tarihinde alınmıştır.
American Psychological Association. (n.d.). Just-world hypothesis. In APA dictionary of psychology. Retrieved January 18, 2020, from https://dictionary.apa.org/just-world-hypothesis
b. Basılı sözlük kaynakça gösterme
Örnek: (3nd ed., p. 118).
Örnek: (3.bs., s.118).
American Psychological Association. (2015). Mood induction. APA dictionary of psychology içinde (2. bs., s. 667).
Merriam-Webster. (2003). Litmus test. In Merriam-Webster’s collegiate dictionary (11th ed., p. 727).
8. Wikipedia Kaynakçası
Bilgi mimarisi. (2014, 20 Aralık). Vikipedi içinde. http://tr.wikipedia.org/wiki/Bilgi_mimarisi
Yağlı boya. (2019, December 8). In Wikipedia. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Oil_painting&oldid=929802398
9. PowerPoint Slaydı veya Ders Notu Referansları
Mack, R., & Spake, G. (2018). Citing open source images and formatting references for presentations [PowerPoint Slaydı]. Canvas@FNU. https://fnu.onelogin.com/logi
Jones, J. (2016, March 23). Guided reading: Making the most of it [PowerPoint slides]. SlideShare. https://www.slideshare.net/hellojenjones/guided-reading-making-the-most-of-it
10. ISO Standardı Kaynakça Gösterimi
Uluslararası Standartlar Teşkilatı. (2020). Safety identification - Escape and evacuation plan signs (ISO Standart No. 23601:2020). https://www.iso.org/standard/80678.html
International Organization for Standardization. (2018). Occupational health and safety management systems—Requirements with guidance for use (ISO Standard No. 45001:2018). https://www.iso.org/standard/63787.html
Araştırma Yayın Etiği
1-Etik Kurul izni gerektiren çalışmalar (anket ya da ölçek uygulamayı gerektiren, görüşme ve gözlem içeren; doküman, resim, anket vb. diğerleri tarafından geliştirilen ve kullanım izni gerektiren çalışmalar) (Sosyal bilimler dahil olmak üzere tüm bilim dallarında yapılan araştırmalar için ve etik kurul kararı gerektiren klinik ve deneysel insan ve hayvanlar üzerindeki çalışmalar için ayrı ayrı etik kurul onayı alınmış olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir.) için etik kurullardan ya da komisyonlardan gerekli izinlerin araştırma yapılmadan önce alınmış olması, bunların makale içeriğinde belirtilmesi ya da ek olarak sunulması gerekmektedir. Bu izinlerin olmaması durumunda yayın ön inceleme safhasında yazara iade edilir.
2-Etik kurul izni gerektiren çalışmalarda, izinle ilgili bilgiler (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde ve ayrıca makale ilk/son sayfasında yer verilmelidir. Olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmesi gereklidir.
3-Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine riayet edilmesi gerekmektedir.
4-Hakem değerlendirmelerinde olan araştırmalara ilişkin ham verilerin hakemler tarafından talep edildiğinde sunulması şarttır. Verilerin makalenin yayımı sonrasında da gerektiğinde sağlanması zorunludur.
Makale Benzerlik Raporu Ve Benzerlik Oranı Hakkında Dergi Politikamız
Aday makaleler akademik benzerlik engelleme programı olan iThenticate veya Turnitin (makalelerde kullanılmamalı, görüş, kitap bölümü vs yer veriyorsa o durumda kullanılması uygundur) programından alınmış orijinallik raporu ile gönderilmelidir. Bu oran %20'ye kadar kabul edilmektedir. %20'nin üzerinde benzerlik oranı olan çalışmalar ön kontrol aşamasında iade edilecektir.
Yazarların Etik Sorumlulukları
Dergimize çalışma gönderen yazar(lar)ın aşağıdaki etik sorumluluklara uyması beklenmektedir:
- Yazarın gönderdiği eser daha öncesinde başka bir dergide yayınlanmamış olmalıdır ve eserin benzerlik oranının dergimiz tarafından belirlenmiş oranın üzerinde olmaması gerekir.
-Eserlerin özgünlüğünün tespiti adına yazarlardan benzerlik raporu istenebilmektedir. Eserlerden beklenen benzerlik oranı %20’nin üstünde olmamalıdır.
-Çalışmada adı geçen her yazar çalışmanın içeriğinden aynı oranda sorumludur. Çalışmaya katkısı olup da araştırmacının ismine yer verilmemesi veya katkısı olmadığı halde haksız yere adına yer verilmesi kabul edilemez bir durumdur.
- Derginin editör kurulu, yayın sürecinde yazarlardan belge, bilgi vs. isteyebilmektedir; yazarın istenilen her türlü verileri sağlaması gerekmektedir.
-Yazar(lar)ın, yayın sürecinde kör hakemlik usulü gereği ve tarafsız değerlendirme yapılabilmesi için kimliklerini gizli tutması gerekmektedir.
-Yazarın yayın sürecinde eserde fark ettiği bir hata ya da düzeltme gerektiren bir durum var ise bunu derhal dergi editörüne bildirmesi beklenmektedir.
-Eserin paydaşları olan birden çok yazar arasında mevcut ya da olası bir çıkar çatışması var ise bunun editöre bildirilmesi gerekir.
-Yazar(lar)ın gönderdikleri çalışmaların özgün olması beklenmektedir. Yazar(lar)ın başka çalışmalardan yararlanmaları veya başka çalışmaları kullanmaları durumunda eksiksiz ve doğru bir biçimde atıfta bulunmaları ve/veya alıntı yapmaları gerekmektedir.
-Yayınlanmak üzere gönderilen tüm çalışmaların varsa çıkar çatışması teşkil edebilecek durumları ve ilişkileri açıklanmalıdır.
- Yazar(lar)dan değerlendirme süreçleri çerçevesinde makalelerine ilişkin ham veri talep edilebilir, böyle bir durumda yazar(lar) beklenen veri ve bilgileri yayın kurulu ve bilim kuruluna sunmaya hazır olmalıdır.
-Yazar(lar) kullanılan verilerin kullanım haklarına, araştırma/analizlerle ilgili gerekli izinlere sahip olduklarını veya deney yapılan deneklerin rızasının alındığını gösteren belgeye sahip olmalıdır.
-Yazar(lar)ın yayınlanmış, erken görünüm veya değerlendirme aşamasındaki çalışmasıyla ilgili bir yanlış ya da hatayı fark etmesi durumunda, dergi editörünü veya yayıncıyı bilgilendirme, düzeltme veya geri çekme işlemlerinde editörle işbirliği yapma yükümlülüğü bulunmaktadır.
-Yazarlar çalışmalarını aynı anda birden fazla derginin başvuru sürecinde bulunduramaz. Her bir başvuru önceki başvurunun tamamlanmasını takiben başlatılabilir. Başka bir dergide yayınlanmış çalışma dergimize gönderilemez.
-Değerlendirme süreci başlamış bir çalışmanın yazar sorumluluklarının değiştirilmesi (Yazar ekleme, yazar sırası değiştirme, yazar çıkartma gibi) teklif edilemez.
Hakemler İçin Etik Kurallar
-Tüm çalışmaların Körleme Hakemlik ile değerlendirilmesi yayın kalitesini doğrudan etkilemektedir. Bu süreç yayının nesnel ve bağımsız değerlendirilmesi ile güven sağlar.
-Hakemler yazarlar ile doğrudan iletişime geçemez, değerlendirme ve yorumlar dergi yönetim sistemi aracılığıyla iletilir. Bu süreçte değerlendirme formları ve tam metinler üzerindeki hakem yorumları editör aracılığıyla yazar(lar)a iletilir.
-Sadece uzmanlık alanı ile ilgili çalışma değerlendirmeyi kabul etmelidir.
-Tarafsızlık ve gizlilik içerisinde değerlendirme yapmalıdır.
-Değerlendirme sürecinde çıkar çatışması ile karşı karşıya olduğunu düşünürse, çalışmayı incelemeyi reddederek, dergi editörünü bilgilendirmelidir.
-Gizlilik ilkesi gereği inceledikleri çalışmaları değerlendirme sürecinden sonra imha etmelidir. İnceledikleri çalışmaların sadece nihai versiyonlarını ancak yayınlandıktan sonra kullanabilir.
-Değerlendirmeyi nesnel bir şekilde sadece çalışmanın içeriği ile ilgili olarak yapmalıdır. Milliyet, cinsiyet, dini inançlar, siyasal inançlar ve ticari kaygıların değerlendirmeye etki etmesine izin vermemelidir.
-Değerlendirmeyi yapıcı ve nazik bir dille yapmalıdır. Düşmanlık, iftira ve hakaret içeren aşağılayıcı kişisel yorumlar yapmamalıdır.
-Değerlendirmeyi kabul ettikleri çalışmayı zamanında ve yukarıdaki etik sorumluluklarda gerçekleştirmelidir.
-Hakemler değerlendirme sürecinin gizli olduğunun ve dışarıdan üçüncü kişilerle paylaşılmaması gerektiğini bilmelidir.
-Hakemler, belirlenen süre içerisinde çalışma ile ilgili objektif, tarafsız, bilimsel, anlaşılır ve yapıcı bir değerlendirme raporu sunmalıdır.
-Hakem raporları, makalenin bilimsel niteliği (ele aldığı konu, kullanılan yöntem ya da ilgili literatürün uygun kullanımı) ile ilgili değerlendirme de içerecektir. Bu değerlendirme olumlu ya da olumsuz, içerik hakkında mutlaka yapılmalıdır.
-Çalışmanın intihal olduğu ya da önceden başka bir yerde yayımlandığı anlaşılması üzerine hakemler durumu editöre bildirmelidir.
-Değerlendirme sürecindeki aşamalar, verilen süre içerisinde tamamlanmalıdır.
Editörlerin Etik Sorumlulukları
Editörler, eserleri değerlendirirken fikri mülkiyet haklarına riayet etmelidir ve eserin değerlendirme ile yayınlanma süreçlerinin nitelikli ve hızlı ilerlemesi için çaba göstermelidir.
Eser değerlendirme süreçlerinin işlem basamaklarını açık ve şeffaf olarak yayımlamalıdır.
Eser değerlendirme ve yayımlama sürecinin nitelikli ve hızlı yürümesini sağlamalıdır.
Editörler bilimsel değerlendirme esaslarına uygun olarak hakem atamalarını tarafsız bir şekilde yapmalı ve özgür düşünce ortamını temin etmelidir.
Derginin farklı alanlarda uzman pek çok akademisyeni bir arada bulundurması, editörün de bu akademisyenlere ulaşması ve dergiye davet etmesi yoluyla derginin bilim kurulu havuzunu genişletmesi beklenmektedir.
Eser sahiplerinin dergide yayın sürecinde işlerini daha kolay hale getirebilmek adına, editörler dergiye ait yazım kurallarını içeren bir listeyi paylaşmalıdır.
Dergiye gönderilmiş olan eserin değerlendirme süreçlerinde geldiği her basamak, eser sahibi ile paylaşılmalıdır. Eserle ilgili olumlu ya da olumsuz karar verildiğinde, eser sahibi ile bu bilgi detaylıca ve bilimsel açıdan değerlendirilerek paylaşılmalıdır.
Kör hakemlik ilkesi gereğince, yazar ve hakemlerin isimleri ile bilgileri gizli tutulmalı ve paylaşılmamalıdır.
Yayıncının Sorumlulukları
Toros Üniversitesi Gıda, Beslenme ve Gastronomi Dergisi, açık, elektronik ve ücretsiz olarak erişim sağlar. Derginin tüm paydaşları yayıncıdan bağımsızdır ve yayın ile alakalı tüm süreçler yayıncıdan bağımsız bir şekilde yürütülür.
Dergiye akademik yayını ile katkı sunan tüm paydaşların fikri mülkiyet hakları Toros Üniversitesi Gıda, Beslenme ve Gastronomi Dergisi tarafından saklı tutulur.
Makalenin en sonunda; kaynakçadan önce yer alacak hususlar:
Çıkar Çatışması Beyanı:
Yazarlar, bu makalenin araştırılması, yazarlığı ve / veya yayınlanmasına ilişkin herhangi bir potansiyel çıkar çatışması olup/olmadığı ile ilgili durumlarını beyan edeceklerdir.
Destek/Finansman Bilgileri:
Yazarlar, bu makalenin araştırılması, yazarlığı ve / veya yayınlanması için herhangi bir finansal destek alıp/almadıklarını beyan edeceklerdir.
Etik Kurul Kararı:
Bu araştırma için etik kurul kararına ihtiyaç olup/olmadığını beyan edecektir.
Toros Üniversitesi Gıda, Beslenme ve Gastronomi Dergisi yukarıda bahsedilen etik sorumluluklar ve dışında etik olmayan bir davranış veya içerikle karşılaşırsanız lütfen jfng@toros.edu.tr adresine e-posta yoluyla bildiriniz.
Yayın Politikası
Dergimiz gıda, beslenme ve diyetetik ve gastronomi bilimleri alanlarındaki bilimsel çalışmalara yer veren açık erişimli, ücretsiz, uluslararası hakemli e-dergidir.
Eser sahibi tarafından dergiye gönderilen yayınlar ön kontrol aşamasında dergi şablonuna uyumu, benzerlik oranı ve dergi konusu/kapsamına uygunluğu bakımından değerlendirilir. Editörler bu aşamada kabul ya da ret kararı alabilir; ayrıca eser sahibi yayınını bu aşamada geri çekebilir.
Ön kontrollerden geçen eser, yayın değerlendirme aşamasına alınmaktadır. Eser en az 2 hakem tarafından değerlendirmeye alınır. Hakem değerlendirmeleri sonucunda eser sahibinin 15 gün içerisinde gerekli düzeltmeleri yapması gerekmektedir ayrıca gerekçe göstermek koşuluyla yazar düzeltme yapmama hakkına da sahiptir.
Hakem tarafından verilen düzeltmeleri yapan ve olumlu geribildirim alan eser yayınlanma sürecine alınır. Editörler ve teknik editörler tarafından eser dil bilgisi ve yazım kuralları çerçevesinde yeniden incelenir ve yayım için mizanpaj işlemlerine alınır. Son aşamada eser sahibinden yayım için uygunluk onayı alınır ve yayıma gönderilir.
Eser sahibinin ilk başvurusu ile yayının kabul edilmesi ve yayınlanma süreci 6-12 ay arasında sürmektedir.
Dergimiz gıda, beslenme ve diyetetik ve gastronomi bilimleri alanlarındaki bilimsel çalışmalara yer veren açık erişimli, ücretsiz, uluslararası hakemli e-dergidir.