Güncel Sayı

Cilt: 1 Sayı: 1, 30.12.2024

Yıl: 2024

Araştırma Makalesi

İnceleme Makalesi

Kitap İncelemesi

Dr. Öğr. Üyesi Ahmet UYAR HATAY MUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ 0000-0001-9694-8629
Eğitim
Doç. Ali CULHA HARRAN ÜNİVERSİTESİ 0000-0002-5215-0823
Dezavantajlı Gruplar, Eğitim Yönetimi
Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem, Eğitim Programları ve Öğretim
Doç. Dr. Burak AYÇİÇEK TOKAT GAZIOSMANPASA UNIVERSITY 0000-0001-8950-2207
Temel Eğitim, Eğitim, Eğitim Programları ve Öğretim, Öğretim Teknolojileri, Hayat Boyu Öğrenme, Yetişkin Eğitimi, Sosyal Bilgiler Eğitimi, Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi, Yükseköğretim Politikaları, Yükseköğretim Sistemleri, Yükseköğretimde Uluslararasılaşma, Cinsiyet, Cinsellik ve Eğitim, Eğitim Felsefesi, Eğitim Sosyolojisi, Eğitim Psikolojisi
Prof. Dr. Eray ALACA GİRESUN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ
Tarih Eğitimi, Sosyal Bilgiler Eğitimi
Yapay Zeka, Doğal Dil İşleme, Yazılım ve Uygulama Güvenliği, Makine Öğrenme, Performans Değerlendirmesi
Dr. Öğr. Üyesi Gülsüm PEHLİVAN AĞIRAKÇA İSTANBUL 29 MAYIS ÜNİVERSİTESİ
Din Eğitimi
Prof. Dr. Hasret NUHOĞLU MALTEPE ÜNİVERSİTESİ
Fen Bilgisi Eğitimi
Doç. Dr. Mehtap ÖZDEN Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi 0000-0003-0385-5744
Türkçe Eğitimi
Dr. Ramazan ERTÜRK Milli Eğitim Bakanlığı 0000-0002-8140-0895
Teftiş ve Planlama, Eğitim Yönetimi, Eğitimde Liderlik, Eğitimde Denetim
Dr. Selim ÖZTÜRK MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI 0000-0002-3939-1876
Türkçe Eğitimi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi, Eğitim
Doç. Dr. Tercan YILDIRIM Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi
Kapsayıcı Eğitim, Okul Dışı Öğrenme, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Tarih Eğitimi, Sosyoloji Eğitimi, Tarih Metodolojisi, Tarihçilik Eğitimi , Tarih Politikası, Tarih Teorisi
Doç. Dr. Ömür ÇOBAN Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi 0000-0002-4702-4152
Eğitimde Denetim, Eğitim Yönetimi, Eğitimde Liderlik
Dr. Özge CEYLAN MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI 0000-0003-3737-8579
Fen Bilgisi Eğitimi, Eğitim, STEM Eğitimi, Özel Yetenekli Eğitimi
Dr. İbrahim ÖZTÜRKÇÜ Bir kuruma bağlı değildir
Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı

İstanbul Eğitim Dergisi (ISTJ)

"Geçmişi bil, bugünü idrak et, geleceğe hazırlan!"
ISSN: 3023-7645
İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü tarafından yayıma hazırlanan İstanbul Eğitim Dergisi (ISTJ), eğitim bilimleri alanında akademik çalışmalar yapan öğretmenlerin, okul yöneticilerinin, araştırmacıların özgün, güncel, alana katkı sunabilecek çalışmalarını yayımlayabilecekleri ulusal ve uluslararası saygın indekslerde dizinlenen bir dergi seçeneği olmayı ve bu çalışmalardan elde edilen bulguları ilgili tüm paydaşlar ve kurumlarla incelemeyi, değerlendirmeyi ve tartışmayı amaçlar. ISTJ, okul-aile-fakülte iletişimini ve iş birliğini çok yönlü artırabilecek, sahada uygulanabilirliği ve etki potansiyeli yüksek, iyi örneklik teşkil edebilecek veri temelli akademik araştırmalara öncelik verir. 30 Haziran ve 30 Aralık tarihlerinde yılda iki sayı olarak yayımlanan, açık erişimli ve hakemli bir akademik dergi olan ISTJ, Türkçe veya İngilizce yazılmış makaleleri kabul eder. ISTJ'te, yazarların ve hakemlerin birbirlerinin kimliklerini bilmedikleri çift taraflı kör hakemlik modeli kullanılır.






Konu Kategorisi: Eğitim

Alt Başlıklar:

Eğitim Programları ve Öğretim: Değerler Eğitimi, Eğitimde Hazırbulunuşluluk, Eğitimde Program Değerlendirme, Eğitimde Program Geliştirme, Eğitimin Felsefi ve Sosyal Temelleri, Eğitimin Psikolojik Temelleri, Hayat Boyu Öğrenme, Hizmetiçi Eğitim, Informal Öğrenme, Karşılaştırmalı ve Kültürlerarası Eğitim, Okul Dışı Öğrenme, Program Tasarımı, Yetişkin Eğitimi, Çok Kültürlü Eğitim, Öğrenme Kuramları, Öğretim Kuramları, Öğretim Tasarımı, Öğretim Teknolojileri, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer)

Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi: Eğitim Planlaması, Eğitim Yönetimi, Eğitimde Denetim, Eğitimde Liderlik, Teftiş ve Planlama, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi (Diğer)

Eğitim Üzerine Çalışmalar: Eğitim Politikası, Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem, Kapsayıcı Eğitim, Öğrenme Analitiği, Öğrenme Bilimleri, Öğretmen ve Öğrenci Refahı, Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)

Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme: Eğitimde ve Psikolojide Ölçme Teorileri ve Uygulamaları, Eğitimin Kültürler Arası Karşılaştırmaları:Uluslararası Sınavlar, Kültürlerarası Ölçek Uyarlama, Sınıfiçi Ölçme Uygulamaları, Ulusal ve Uluslararası Başarı Karşılaştırmaları, Ölçek Geliştirme, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (Diğer)

Fen ve Matematik Alanları Eğitimi: Biyoloji Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi, Fizik Eğitimi, Kimya Eğitimi, Matematik Eğitimi, STEM Eğitimi, Fen ve Matematik Alanları Eğitimi (Diğer)

Mesleki Eğitim ve Öğretim: Mesleki Eğitim, Mesleki Eğitim ve Öğretim(Diğer)

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık: Kariyer Danışmanlığı, Okul Psikolojik Danışmanlığı, Psikolojik Danışmanlık Eğitimi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer)

Sanat Eğitimi: Güzel Sanatlar Eğitimi, Medya ve İletişim Eğitimi, Müze Eğitimi, Yaratıcı Drama Eğitimi, Sanat Eğitimi (Diğer)

Temel Eğitim: Okul Öncesi Eğitim, Sınıf Eğitimi, İlköğretim, Temel Eğitim (Diğer)

Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi: Coğrafya Eğitimi, Din Eğitimi, Felsefe Eğitimi, Psikoloji Eğitimi, Sosyal Bilgiler Eğitimi, Sosyoloji Eğitimi, Tarih Eğitimi, Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi, Türkçe Eğitimi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)

Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi: Görme Engelli Eğitimi, Konuşma Engelli Eğitimi, Otistik Çocuklar Eğitimi, Otizm ve Spekrum Bozukluğu Eğitimi, Zihinsel Engelli Eğitimi, Çoklu Engelli Eğitimi, Özel Yetenekli Eğitimi, İşitme Engelli Eğitimi, Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer)




Makalenin Temel Bölümleri


Başlık
Makale başlığı kesin, kısa, anlaşılır olmalı ve makale içeriğini yansıtmalıdır. Başlık en fazla 15 kelimeden oluşmalıdır. Makalenin Türkçe ve İngilizce başlığı yazılmalıdır. Ayrıca makalenin kısa başlıkları da ISTJ Makale Yazım Şablonunda gösterilen yerlere yazılmalıdır. 

İki ve Daha Fazla Yazarlı Araştırmalarda Yazar Sıralaması
Yazar sıralaması en çok katkı sunandan en az katkı sunana doğru yapılmalıdır. Sıralamada daha sonra bir değişiklik yapılması gerekiyorsa diğer tüm yazarların onayı alınmalı ve bu onay yazılı olarak Başeditöre bildirilmelidir. 

Öz
Makalenin Türkçe ve İngilizce özetleri 200-300 kelime arasında olmalı ve şöyle yapılandırılmalıdır: Makalenin amacı, yöntem, temel bulgular ve öneriler.

Giriş
Giriş bölümünde makaleye dair alanyazın taraması sonucu elde edilen bilgiler, kaynakçasıyla birlikte gerekirse alt başlıklar eklenerek yazılmalıdır. Bu bölümde; konunun önemi, önceki çalışmalar, hipotez ve çalışmanın amacına değinilmelidir. Araştırmanın temel amacı ile birlikte varsa diğer amaçları açıklanmalıdır. Çalışmayla doğrudan ilişkili kaynaklar gösterilmeli, çalışmanın verileri veya sonuçlarından bahsedilmemelidir. Giriş bölümünün sonunda çalışmanın amacı ve araştırma soruları yazılmalıdır.

Yöntem
Yöntem bölümünde; veri kaynakları, çalışmaya katılanlar, ölçekler, görüşme ve değerlendirmeler, temel ölçümler ve istatistiki işlemlere yer verilmelidir. Çalışma sırasında elde edilen tüm bilgiler, bulgular kısmına yazılmalıdır. Burada alt başlıklar halinde açıklanacak bölümlere dair kısa bilgilendirmeler yapılabilir. 

Bulgular
Bulgular bölümünde ana sonuçlar, istatistiki verilerle tam olarak desteklenmeli; uygun şekil, tablo veya resimlerle görsel olarak açıklanmalıdır. Makaledeki önemli bulgular, tablolar ve şekillerle makul bir sıraya göre verilmelidir. Tablo ve şekillerde tüm bilgileri yazmak yerine sadece en önemli noktalar vurgulanmalıdır.

Tartışma, Sonuç ve Öneriler
Bu bölüm, çalışmaya dair yapılan araştırma sonucunda ortaya çıkan verilerin benzer veya yakın araştırma bulgularıyla karşılaştırılarak veya desteklenerek sunulduğu yerdir. Kaliteli bir tartışma, sonuç ve öneriler bölümü araştırma sonuçlarının daha iyi anlaşılmasını sağlamalı, uygulamaya yönelik kanıta dayalı etkin önerilerin geliştirilmesine imkân sunmalı ve güvenilir bir kaynak oluşumuna katkı vermelidir.

Tartışma bölümünde çalışmanın hipotezini destekleyen veya desteklemeyen bulgular ve sonuçlar tartışılmalıdır. Ayrıca bulgular ve sonuçlar, çalışmadan elde edilen veriler ve benzer çalışmalarla karşılaştırılmalı ve farklılıklar açıklanmalıdır. Çalışmanın yeni, önemli yönleri ve elde edilen sonuçlar dikkate alınmalıdır. Bilgi tekrarından kaçınılmalıdır.

Sonuç bölümünde çalışmanın ana sonuçları kısaca özetlenmeli, bu sonuçlar diğer ilgili çalışmalarla karşılaştırılmalı, çalışmanın sınırları belirtilmeli, gelecekteki araştırmalar ve uygulamalar için bulguların işaret ettiği olası çıkarımlara değinilmelidir. Çalışmanın amaçları ile sonuçlar bağlantılı olmalı, verilerin desteklemediği niteliksiz ifadelerden ve çıkarımlardan kaçınılmalıdır. Yeni hipotezler gerekli olduğunda açıklanmalı ve ayrıntılı olarak tanımlanmalıdır.

Öneriler bölümünde çalışmada ortaya çıkan somut verilerden destek alınmalıdır. Afaki ve soyut önerilerden kaçınılmalıdır. Her bir önerinin dayandığı bir araştırma çıktısı olmalıdır.

Etik Beyan
Etik beyan bölümünde yazarlar çalışmayı yaparken tüm etik kurallara uyduklarını bildirmelidir. Çalışmanın hazırlanmasında yapay zekâ teknolojilerinden faydalanıldıysa bu teknolojilerin hangi fonksiyonlarından, araştırmanın hangi aşamalarında ve ne boyutta kullanıldığı açıkça beyan edilmelidir. Ayrıca bu bölümde çalışma daha önceden kongre, sempozyum vb. sunulduysa; yüksek lisans tezinin, doktora tezinin ya da geniş kapsamlı farklı bir araştırmanın/projenin bölümü olarak hazırlanmışsa ilgili kongrenin/sempozyumun/tezin/araştırmanın/projenin başlığı da beyan edilmelidir (bk. ISTJ Makale Yazım Şablonu 8.-9. sayfa). Yazar imzalı ISTJ Etik Beyan Formu, ISTJ süreç dosyasına eklenmelidir. ISTJ Etik Beyan Formu için tıklayınız.

Etik Kurul Onayı
Etik kurul onayı bölümünde çalışmanın etik kurul kararına ilişkin gerekli bilgiler (belgenin tarihi ve numarası ile etik kurulun bağlı olduğu üniversite) verilmelidir (bk. ISTJ Makale Yazım Şablonu 9. sayfa). Bir üniversiteden alınmış etik kurul onay belgesinin aslı ISTJ süreç dosyasına eklenmelidir.

Çalışma için etik kurul onayı gerekmiyorsa etik kurul onayı gerekmeme gerekçesi bu bölüme yazılmalıdır (bk. ISTJ Makale Yazım Şablonu 9. sayfa). Ayrıca çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediğini belirten yazar imzalı ISTJ Etik Kurul İznine Gerek Olmadığına Dair Beyan Formu süreç dosyasına eklenmelidir. ISTJ Etik Kurul İznine Gerek Olmadığına Dair Beyan Formu için tıklayınız.

Çıkar Çatışması Beyanı
Çıkar çatışması bölümünde çalışma birden fazla yazardan oluşuyorsa yazarlar kendi aralarında herhangi bir çıkar çatışması yaşamadığını beyan etmelidir, bununla birlikte yazarların herhangi bir kişi ya da kurum lehine veya aleyhine objektifliklerini etkileyen bir durum olmadığı bu bölümde bildirilmelidir (bk. ISTJ Makale Yazım Şablonu 10. sayfa). Yazar imzalı ISTJ Çıkar Çatışması Formu, ISTJ süreç dosyasına eklenmelidir. ISTJ Çıkar Çatışması Formu için tıklayınız.

Yazar Katkı Beyanı
Birden fazla yazarlı çalışmalarda yazarlar makaleye ne oranda destek verdiklerini şeffaf bir şekilde bildirmelidir (bk. ISTJ Makale Yazım Şablonu 10.-11. sayfa). Yazar imzalı ISTJ Yazar Katkı Beyan Formu, ISTJ süreç dosyasına eklemelidir. ISTJ Yazar Katkı Beyan Formu için tıklayınız.

Destek ve Teşekkür Beyanı
Makale, bir kurum tarafından destekleniyorsa (BAP Pojesi, TÜBİTAK Projesi vb.) projenin adı, proje numarası ve proje bitiş tarihi yazılmalıdır. Eğer makalede herhangi bir destek veya teşekkür edilecek kurum, kişi vb. yoksa “Araştırmamız için herhangi bir destek ve teşekkür beyanımız bulunmamaktadır.” yazılmalıdır (bk. ISTJ Word Şablonu 11. sayfa).

Kaynakça

Kullanılan tüm kaynaklar eksiksiz ve hatasız, araştırmacı soy isimleri baz alınarak alfabetik sıraya göre yazılmalıdır. İntihal durumu oluşmaması için hangi kaynaktan ne tür bir bilgi alındıysa APA 7 atıf ve alıntı kuralları çerçevesinde metin içi ve kaynakçada belirtilmelidir (APA 7 metin içinde kaynak gösterimi hakkında bilgi edinmek için tıklayınız, APA7 kaynakça gösterimi hakkında bilgi edinmek için tıklayınız.).


Benzerlik Raporu

Benzerlik hususunda tüm sorumluluk yazarlara aittir. Benzerlik oranının %15’ten az olması beklenir. Bununla birlikte benzerlik oranında asıl ölçü, yazarların atıf yapma ve alıntılama kurallarını bilmesi ve bu kurallara uymasıdır. Benzerlik oranı %1 bile bulunsa, atıf veya alıntı kurallarına uygun bir şekilde yapılmadıysa intihal söz konusu olabilir, dolayısıyla atıf ve alıntı kuralları yazarlar tarafından bilinmeli ve dikkatlice uygulanmalıdır (APA 7 metin içinde kaynak gösterimi hakkında bilgi edinmek için tıklayınız, APA 7 kaynakça gösterimi hakkında bilgi edinmek için tıklayınız.).

ISTJ, DergiPark ve intihal.net arasındaki işbirliği kapsamında, makale başvurularında benzerlik raporu ücretsiz olarak temin edilebilir. Bu doğrultuda, benzerlik raporu hazırlanır ve sonuç e-posta ile yazara bildirilir. Raporun sonucu açıklandığında gönderim işlemi tamamlanır.




Makale Türleri


Araştırma Makalesi
Özgün, güncel, alana katkı ölçütlerini karşılayarak önemli bilimsel sonuçlar sunan, araştırmaları raporlayan nitelikli yazılar, orijinal araştırma makaleleridir.

İnceleme Makalesi
İnceleme makalesi, bilimsel literatürdeki mevcut bilgileri özetleyen, analiz eden ve eleştirel bir şekilde değerlendiren bir makale türüdür. Bu tür makalelerde, belirli bir konu hakkında daha önce yapılmış olan araştırmalar derlenir ve bu araştırmaların sonuçları, yöntemleri, katkıları ve sınırlılıkları ele alınır. İnceleme makalesinin amacı, o alandaki mevcut bilgi durumunu ortaya koymak, bilgi boşluklarını belirlemek ve gelecekteki araştırmalara rehberlik etmektir. 

Sistematik Derlemeler ve Meta Analiz
Bir konuyla ilgili olarak birbirinden bağımsız ve farklı araştırmacıların gerçekleştirdiği çalışmalara ait sonuçların bir araya getirilerek elde edilen bulguların istatistiki analizlerinin ve sentezinin yapıldığı bir makale türüdür.

Monografi
Herhangi bir kişiyi, eseri, yeri veya tarihî olayı açıklığa kavuşturmak maksadıyla bahse konu olan meselenin tüm ayrıntılarıyla incelenmeye çalışıldığı bir yazı türüdür.

Kitap İncelemesi

Bir kitabın analiz edilmesi ve değerlendirilmesidir. İncenen kitabın zayıf ve güçlü yönleri ortaya konulmalı; kitabın konusu güncel, kitabı inceleyen yazarın da kitabın konusu hakkında uzman olmalıdır.




Makale Biçimlendirmesi


1.Makale, ISTJ Makale Yazım Şablonuna uygun; öz 9 punto, üst başlıklar başlık türüne göre 13-12-11 punto, kaynakça 9 punto, ana metinde yazı tipi boyutu 11 punto ve yazı tipi tüm makalede sadece Segoe UI olmalıdır.

2.ISTJ'e değerlendirilmek üzere yüklenen makalede yazar isimleri ve bilgileri yer almamalıdır. Yazar isimleri ve bilgileri makale hakemlerden kabul aldıktan sonra ISTJ tarafından eklenir. 

3.ISTJ'teki makalenin Türkçe Öz'ü her zaman 1. sayfada, İngilizce Abstract'ı 2. sayfada, Giriş bölümü 3. sayfada yer alır. 

4.Sayfa düzeni: Özel sayfa boyutları, Genişlik:17 cm, Yükseklik:24 cm

5.Kenar boşlukları: Sağ ve Sol: 1,5 cm, Alt ve Üst: 2 cm

6.Satır aralığı: Tam Değer: 12 nk; Aralık: Önce 0nk; Sonra 7,1 nk 

7.Ana metin yazı fontu ve büyüklüğü: Segoe UI, yazı boyutu 11 punto

8.Kaynakça yazı fontu ve büyüklüğü: Segoe UI, yazı boyutu 9 punto

9.Başlıklar: Makalenin ana başlığı 13 punto, Segoe UI, kalın, ortalanmış, tüm kelimelerin ilk harfleri büyük ve en fazla 15 kelimeden oluşmalıdır. Birinci düzey başlıklar numaralandırılmamış, 13 punto, kalın, tüm kelimelerin ilk harfleri büyük ve ortalanmış olmalıdır. İkinci düzey başlıklar numaralandırılmamış 12 punto, kalın, tüm kelimelerin ilk harfleri büyük ve sola yaslı olarak yazılmalıdır. Üçüncü düzey başlıklar 11 punto sola yaslı, sadece ilk kelimenin ilk harfi büyük ve kalın olarak yazılmalıdır. Dördüncü düzey başlık 11 punto sola yaslı, sadece ilk kelimenin ilk harfi büyük ve kalın olarak yazılmalıdır.

10.Yazar isimleri ve bilgileri makale hakemlerden kabul aldıktan sonra ISTJ tarafından makaleye eklenir.

11.Türkçe/İngilizce atıf bilgisi makale hakemlerden kabul aldıktan sonra ISTJ tarafından makaleye eklenir.

12.Öz/Abstract paragraf başı yapılıp [½ girinti] Segoe UI, 9 punto ve iki yana yaslı şekilde yazılmalıdır. Öz, 200-300 kelime aralığında yazılmalıdır. Makaleler Türkçe Öz ve İngilizce Abstract içermelidir. Türkçe başlık, Öz bölümüne, İngilizce başlık Abstract bölümüne yazılmalıdır.

13.Anahtar kelimeler/Keywords 4 veya 5 kelime, paragraf başı[½ girinti], yazı tipi Segoe UI, 9 punto, italik, yalnızca ilk anahtar kelimenin ilk harfi büyük (özel isimler hariç) ve anahtar kelime sıralaması genelden özele doğru yapılmalıdır.

14.Makale ana metni: Segoe UI, 11 punto olarak yazılmalı ve dosyalar Microsoft Office'de hazırlanmalı ve dosya biçimi .doc veya .docx uzantılı olmalıdır. Başlıktan sonraki ilk paragraflar girintisiz, diğer tüm paragraf başları için başlarında her zaman ½ girinti bırakılmalıdır.

15.Tablo numarası Segoe UI, 10 punto, ortalanmış, italik, kalın ve tablonun üstünde yer almalıdır. Tablo başlığı Segoe UI, 10 punto, ortalanmış, sadece ilk harfi büyük, italik, tablonun üstünde olmalıdır. Her tablo, "1"den başlayarak ve ardışık "Tablo 1. ...", "Tablo 2. ..." biçiminde numaralandırılmalıdır. Tablo içi bilgiler Segoe UI, 9 punto, sola yaslı, italik olmalıdır. Tablonun tüm satırlarındaki bilgilerden sadece ilk kelimenin ilk harfi büyük yazılmalıdır. Tabloda dikey çizgi kullanılmamalıdır. Tablo ismi, tablo numarasının altında yer almalıdır.Tablo içinde eğer mümkünse 4 çizgiden fazla çizgiye yer verilmemelidir. Tablo içeriğindeki yazılar 8 puntoya kadar düşürülebilir. Tabloyu açıklayan paragraf ½ girinti içerinden ve tablo ile 7,1nk aralığında olmalıdır.

16.Şekil numarası Segoe UI, 10 punto, ortalanmış, italik, kalın ve şeklin altında yer almalıdır. Şekil başlığı Segoe UI, 10 punto, ortalanmış, sadece ilk harfi büyük, italik, normal, şeklin altında olmalıdır. Her şekil, "1"den başlayarak ve ardışık "Şekil 1. ...", "Şekil 2. ..." biçiminde numaralandırılmalıdır. Şekil ismi, şekil numarasının yanında yer almalıdır. Şekli açıklayan paragraf ½ girinti içerinden ve şekil ile 7,1nk aralığında olmalıdır.

17.Resimler yüksek çözünürlüklü (300 dpi), parlak ve net olmalıdır. Diğer durumlar tablolar ve şekiller için verilen kurallarla benzerdir.




APA 7'ye göre Kaynakça Yazımı


Kaynakçanın doğruluğundan yazarlar sorumludur. Makalede kullanılan tüm kaynaklar metinde belirtilmelidir. Kaynakça yazının sonuna eklenmelidir. Kaynakça, uluslararası kaynak yazım biçimlerinden APA 7'ye uygun olmalıdır (APA 7 kaynakça gösterimi hakkında bilgi edinmek için tıklayınız.). Kaynakça yazar soy isimlerini esas alarak alfabetik sırayla hazırlanmalıdır. Buna göre dergide kullanabilecek bazı metin sonu bazı kaynakça örnekleri Türkçe ve İngilizce olarak aşağıda gösterilmiştir (Bu bölümün hazırlanmasında Toplum, Ekonomi ve Yönetim Dergisi (TEYD) için Türkçe hazırlanan APA 7 sunum dosyasından faydalanılmıştır.).


Süreli yayınlarda tek yazarlı makale

Yazarın soyadı, Yazarın Adının Baş Harfi. (Yıl). Makalenin başlığı. Süreli Yayının Adı, Cilt(Süreli yayının sayısı), Sayfa aralığı. http://doi.org/xx.xxxxxxxxxx

Akkaya, N. (2014). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı yazma sürecine ilişkin görüşleri: bir değerlendirme. Eğitim Bilimleri: Kuram ve Uygulama, 14(2), 1499-1504. https://doi. org/10.2288/456502166598996

Potts, G. F. (2011). Impact of reward and punishment motivation on behavior monitoring as indexed by the error-related negativity. International Journal of Psychophysiology, 81(3), 324-331. http://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2011.07 .020 


Süreli yayınlarda iki yazarlı makale

Birinci yazarın soyadı, Adının baş harfi. ve İkinci yazarın soyadı, Adının baş harfi. (Yıl). Makalenin başlığı. Süreli Yayının Adı, Cilt(Süreli yayının sayısı), Sayfa aralığı. http://doi.org/xx.xxxxxxxxxx

Özkan A. ve Şenyüz L. (2005). Haloperidolün sıçanlarda çevresel uyaranlar tarafından kontrol edilen pedala basma davranışı üzerindeki etkileri. Türk Psikoloji Dergisi, 20(56), 1-17.

Alam, K. & Imran, S. (2015). The digital divide and social inclusion among refugee migrants: A case in regional Australia. Information Technology & People, 28(2), 344-365. https://doi.org/10.1108/ITP-04-2014-0083


Süreli yayınlarda üç ve daha fazla yazarlı makale

Birinci yazarın soyadı, Adının baş harfi., İkinci yazarın soyadı, Adının baş harfi. ve Üçüncü yazarın soyadı, Adının baş harfi. (Yıl). Makalenin başlığı. Süreli Yayının Adı, Cilt(Süreli yayının sayısı), Sayfa aralığı. http://doi.org/xx.xxxxxxxxxx 

Özen, F., Akdeniz, A. ve Güneş, S. (2022). Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okulların proje kapasitelerinin örnek iller bağlamında değerlendirilmesi. Millî Eğitim, 52(240), 2383-2410. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1183816

Kokotsaki, D., Menzies, V. & Wiggins, A. (2016). Project-based learning : A review of the literature. Improving Schools, 19(3). 267-277. https://doi. org/10.1177/136548021665973


Tek yazarlı kitap

Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Kitabın adı (Baskı Sayısı). Yayınevi.

Demirel, Ö. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri, öğretme sanatı. Pegem Akademi.

Karakaş, S. (2006). Bilnot bataryası el kitabı: Nöropsikolojik testler için araştırma ve geliştirme çalışmaları (2. baskı). Dizayn Ofset.

Ward, A. (2004). Attention: A neuropsychological perspective. Psychology Press.

Neuman, L. W. (2014). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches (7th ed.). Pearson Education Limited.


İki ve daha fazla yazarlı kitap 

Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. ve Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Kitabın adı (Baskı Sayısı). Yayınevi.

Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2014). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri (4. baskı). Detay Yayıncılık.

Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Seçkin Yayıncılık.

Baldwin, P. & Fleming, K. (2013). Teaching literacy through drama: Creative approaches. Routledge Falmer.

Stuss, D. T. & Benson, F. (1986). The frontal lobes. Raven Press.

McIlwraith, C. W., Nixon, A. J. & Wright, I. M. (2015). Diagnostic and surgical arthroscopy in the horse (4th ed.). Mosby. https://doi.org/10.1016/B978-0-7234-3693-5.01001-8


Kitap bölümü

Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. ve Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Kitap bölümünün adı. Kitabın adı (Baskı sayısı, Sayfa aralığı) içinde. Yayınevi.

Hovardaoğlu, S. (2007). Psikolojik ölçmenin temelleri. Davranış bilimleri için araştırma teknikleri (2. Baskı, s. 87- 125) içinde. Hatipoğlu Yayınevi.

Luck, S. J. (2014). A Broad Overview of the Event-Related Potential Technique. In An introduction to event related potential technique (2nd ed., pp. 1-34). The MIT Press.


Editörlü kitap

Editörün soyadı, editörün adının baş harfi. (Ed.). (Yıl). Kitabın adı (Baskı sayısı). Yayınevi. 

Safran, M. (Ed.). (2019). Dünya eğitimine yön verenler (Cilt 1-2) (5. Baskı). Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.

Stuss, D. T. & Knight, R. T. (Eds). (2002). Principles of frontal lobe functions. Oxford University Press.


Editörlü kitapta bölüm

Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Kitap bölümünün adı. Editörün adının baş harfi. Editörün soyadı (Ed.), Kitabın adı (Baskı sayısı, Sayfa aralığı) içinde. Yayınevi.

Özkan Ceylan, A. ve Bekçi, B. (2012). Algı. N. Güngör Ergan, B. Şahin Kütük ve R. Coştur (Ed), Davranış bilimleri (s. 33- 53) içinde. Siyasal Kitabevi.

Posner, M. I. (1995). Attention in cognitive neuroscience: An overview. In M. S. Gazzaniga (Ed.), The cognitive neurosciences (pp. 615-624). The MIT Press.


Çeviri kitap

Orijinal kitabın yazarının soyadı, Adının baş harfi. (Yıl). Kitabın adı (Baskı sayısı). (Çevirmenin adının baş harfi. Çevirmenin soyadı, Çev.). Yayınevi. (Orijinal eserin yayın tarihi).

Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskı). (S. Turan, Çev.). Nobel Yayıncılık. (Orijinal eserin basım tarihi 2010, 9. Baskı).

Freud, S. (1961). Theinterpretation of dreams: The complete and definitive text (J. Strachey, Trans.). Science Editions (Original work published 1900).


Sözlük ve ansiklopedi

Yazarın soyadı, Adının baş harfi. (Yıl). Kitabın adı (Baskı sayısı). Yayınevi. 

Bilgin, N. (2003). Sosyal psikoloji sözlüğü: Kavramlar, yaklaşımlar. Bağlam Yayıncılık. 

VandenBos, G. R. (Ed.). (2013). APA dictionary of clinical psychology. American Psychological Association


Resmî yayınlar ve basın bülteni

Resmî Yayını Basan Kurumun Adı. (Yıl). Raporun adı (Yayın no.). Yayınevi. 

Resmî Yayını Basan Kurumun Adı. (Yıl). Raporun adı (Yayın no.). İnternet adresi.

Türkiye İstatistik Kurumu. (2019). İstatistiklerle çocuk (Yayın no. 4581). https://biruni.tuik.gov.tr/yayin/views/visitorPages/index.zul

National Institute of Mental Health (2020, Februray 10). Neural signature identifies people likely to respond to antidepressant medication [Press release]. https://www.nimh.nih.gov/news/science- news/2020/neural-signatureidentif ies-people-likely-to- respond-to-antidepressantmedication.shtml



Bilimsel toplantı ve sempozyumlardaki sözlü sunum veya poster sunum

Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl, Gün, Ay). Sözlü sunumun adı [Sözlü sunum]. Bilimsel Toplantının Adı, Toplantının gerçekleştiği şehir, Ülke.

Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl, Gün, Ay). Poster sunumun adı [Poster sunumu]. Bilimsel Toplantının Adı, Toplantının gerçekleştiği şehir, ülke. 

Timur, B. ve İmer, N. (2012, 27-30 Haziran). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin derste kullandıkları öğretim yöntem ve tekniklerinin incelenmesi [Sözlü bildiri]. X. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde, Türkiye.

Çakmak, Z. & Güre Duru, A. (2016, September, 15-19). The investigation of the relationship among mother’s reports of economic hardship, marital conflict and adolescent’s problem behaviors in the framework of the family stress model: A follow up study [Oral presentation]. XVth Biennial Conference of the European Association for Research on Adolescence, La Barrosa, Spain.

Gülbahar, B. ve Saylan, M. (2019, 25-27 Temmuz). Yaratıcı drama yönteminin etkilerine ilişkin Türkçe öğretmenlerinin tutumlarının incelenmesi [Poster sunumu]. Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Sempozyumu, Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir, Türkiye.

McDonald, E., Manessis, R. & Blanksby, T. (2019, July 7-10). Peer mentoring in nursing - improving retention, enhancing education [Poster presentation]. STARS 2019 Conference, Melbourne, Australia. https://unistars.org/papers/ STARS2019/P30-POSTER.pdf


Bilimsel toplantı, sempozyum/panel

Birinci katılımcının soyadı, Adının baş harfi., İkinci katılımcının soyadı, Adının baş harfi., Üçüncü katılımcının soyadı, Adının baş harfi. (Yıl, Gün, Ay). Sunumun başlığı. Oturum başkanının adının baş harfi. Oturum başkanının soyadı (Oturum başkanı), Sempozyum / Panelin adı içinde [Sempozyum/Panel]. Konferans adı, Sempozyumun Gerçekleştiği Şehir, Ülke.

Mestçi, S. (2018, 15-17, Kasım). Davranışsal bağımlılıklara genel bir bakış. F. Gökkaya (Oturum başkanı), Bağımlılığın diğer yüzü: Davranışsal bağımlılık içinde [Panel]. 20. Ulusal Psikoloji Kongresi, Ankara, Türkiye.

Geertsema, H. (2010, October, 1-3). teaching ethics to healthcare psychologists. In A. Koblicova (Chair), Teaching of ethics [Symposium]. 4th EFPA symposium on professional Ethics, Prague, Czech Republic.


Dergi, kitap, kitap bölümü olarak yayımlanan konferans, sempozyum, kongre bildirileri 

Dergi: Duckworth, A. L., Quirk, A., Gallop, R., Hoyle, R. H., Kelly, D. R. and Matthews, M. D. (2019). Cognitive and noncognitive predictors of success. Proceedings of the National Academy of Sciences, USA, 116(47), 23499– 23504.  https://doi.org/10.1073/pnas.1910510116

Kitap: Kushilevitz, E. and Malkin, T. (Eds.). (2016). Lecture notes in computer science: Vol. 9562. Theory of cryptography. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-49096-9

Kitap bölümü: Bedenel, A.-L., Jourdan, L. and Biernacki, C. (2019). Probability estimation by an adapted genetic algorithm in web insurance. In R. Battiti, M. Brunato, I. Kotsireas and P. Pardalos (Eds.), Lecture notes in computer science: Vol. 11353. Learning and intelligent optimization (pp. 225–240). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030- 05348-2_21


Tezler

Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Tezin başlığı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi / Yayımlanmamış doktora tezi]. Üniversitenin adı.

Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Tezin başlığı [Yüksek lisans tezi / Doktora tezi, Üniversitenin adı]. Yayımlanan veritabanı/İnternet adresi.

Tokuç, H. (2007). Anne ve babaların okul öncesi eğitim hakkındaki görüş ve beklentilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.

Wade, P. D. (2010). Relationship between pessimistic attributions and self-actualization in college students as measured by the SASQ and the SISA [Doctoral dissertation, University College London]. UCL Discovery. https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1323001/1/1323001.pdf


Film/Kitap inceleme

İnceleyenin Soyadı, Adının baş harfi. (Yıl). İncelemenin başlığı [yazar/yapımcı adının baş harfi, Soyadı tarafından yazılan/yönetilen İncelenen kitabın/filmin adı isimli kitabın/filmin incelenmesi]. Yayımlanan derginin adı(cilt sayısı), sayfa aralığı veya Gazetenin adı veya Yayımlanan internet sitesi.

Yavaş Bozkurt, A. (2013). Kitap incelemesi [R. Bucher tarafından yazılan Diversity consciousness başlıklı kitabın incelenmesi]. Sakarya University Journal of Education, 3(3), 137-138. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/192324

Schaefer, J. C. (2019). Truffaut’s L’Enfant sauvage (The Wild Child, 1970): Evoking Autism & the Nascent “Eugenic Atlantic” [Review of the film L’Enfant sauvage (The Wild Child) by François Truffau, Dir.]. Ought: The Journal of Autistic Culture, 1(1), Article 5. https://scholarworks.gvsu.edu/ought/vol1/iss1/5 


Sosyal medya kaynakları

Yazar Soyadı, Adının baş harfi [kullanıcı adı]. (Yıl, gün, ay). Postun ilk 20 kelimesi [Tanımlama]. Site adı. İnternet adresi.

Alper, S. [@SinanAlper_]. (2020, 2 Eylül). Gerçekten de, istatistiğin ve onu kullanan bilim alanlarının temelde amacı aynıdır: Henüz yaşanmamış şeyleri tahmin edebilmek [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/SinanAlper_/status/ 1301210933335916547 

Zerr, P. [@paulzerrvisuals]. (2020, June, 16). That is such a great question, my guess is: just be nice and human. Being overly formal? I'm not sure [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/paulzerrvisuals/status/127289 3746699472897


İnternetten alınan bilgiler

Yazar Soyadı, Adının baş harfi veya Grup adı. (Yıl). Çalışmanın başlığı. İnternet sitesinin adı. URL adresinden tarihinde alınmıştır. 

Türk Psikologlar Derneği (2019, 26 Kasım). Mesleki mevzuat. https://www.psikolog.org.tr/tr/kurumsal/meslekimevzuat-x654/ adresinden 2 Eylül 2020 tarihinde alınmıştır.

MEB (2018). Türkçe Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay. aspx?PID=663 adresinden 22 Şubat 2022 tarihinde alınmıştır.

World Health Organization. (2020). Coronavirus. Retrieved September 2, 2020 from https://www.who.int/health- topics/coronavirus#tab=tab_1 



APA 7'ye göre Metin İçinde Kaynak Yazımı


Kaynakça, uluslararası kaynak yazım biçimlerinden APA 7'ye uygun olmalıdır (APA 7 metin içinde kaynak gösterimi hakkında bilgi edinmek için tıklayınız). Buna göre dergide kullanabilecek bazı metin sonu bazı kaynakça örnekleri Türkçe ve İngilizce olarak aşağıda gösterilmiştir.

1. Metin içinde kaynak vermede bu kurallara uyulmalı ve verilen örnekler esas alınmalıdır. Kesinlikle dipnot şeklinde kaynak gösterilmemelidir.

2. Metin içinde tek yazarlı kaynaklara atıf yapılırken aşağıdaki örnekte olduğu gibi araştırıcının soyadı, eserin yayım tarihi yay ayraç içinde verilmelidir:

(Yıldız, 2024) veya Yıldız (2024) veya Yıldız’ın (2024) çalışmasına göre…

3. Metin içinde iki yazarlı kaynaklara atıf yapılırken aşağıdaki örnekte olduğu gibi araştırıcıların soyadı arasına “ve” yazılmalı, eserin yayımlanma tarihi verilmelidir:

(Yücel ve Tatar, 2023) veya Yücel ve Tatar (2023)

(Jack ve Johnson, 2022) veya Jack ve Johnson (2022)

4. Birden çok kaynağın söz konusu olduğu durumlarda kaynakların aralarına noktalı virgül (;) konulmalı ve alfabetik olarak aşağıdaki gibi yazılmalıdır:

(Aslan, 2022; Güneş, 2017; Ogün, 1999; Zengin ve Kolay, 2009)

5. Metin içinde üç ve daha fazla yazarlı yayınlara değinilirken ilk seferinde tüm yazar soyadlarına yer verilir, daha sonraki atıflarda aşağıdaki gibi ilk yazarın adı belirtilmeli, diğerleri için “vd.” ifadesi kullanılmalıdır. Ancak kaynaklar dizininde bütün yazarların isimleri yer almalıdır:

Çiçek, Aslan ve Berber (2019) veya (Çiçek, Aslan ve Berber, 2019) (ilk atıf)

Çiçek vd. (2019) veya (Çiçek vd., 2019) (ikinci ve sonraki atıflar)

6. Ulaşılamayan bir yayına metin içinde değinilirken bu kaynakla birlikte alıntının yapıldığı kaynak da aşağıdaki gibi belirtilmelidir. Kaynakçada sadece “aktaran” bilgisi yer almalıdır:

Görgülü (1955) (aktaran Güneş, 2018) veya (Görgülü 1955; aktaran Güneş, 2018) veya Görgülü’nün (1955) (aktaran Güneş, 2018)…

7. Kurum ve kuruluşlara ait çalışmalar aşağıdaki şekilde belirtilmelidir.

Millî Eğitim Bakanlığı (2024) veya (Millî Eğitim Bakanlığı, 2024) ilk atıf

MEB (2024) veya (MEB, 2024) daha sonraki atıflar

Bunların dışındaki alıntılar için APA 7 standartlarına uyulmalıdır.



ISTJ Etik İlkeler


İstanbul Eğitim Dergisi (ISTJ), ulusal ve uluslararası araştırma ve yayın etiği kanunlarını, yönergelerini ve ilkelerini benimsemektedir. Bu bağlamda ulusal düzeyde Basın Kanunu, Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu, Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesine; uluslararası düzeyde ise Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayımlanan ilkelere uymayı taahhüt eder. Araştırmacılardan da ilgili etik yayıncılık kanun, yönerge ve ilkelerine uygun yayın yapmalarını talep eder. Araştırmacılar etik ihlal yapmaları durumunda söz konusu ihlalden sorumlu tutulur ve gerektiğinde yasal işlem başlatılır.

Okuyucular, ISTJ'te yayımlanan çalışmalarda bir hata, eksiklik, intihal vb. tespit etmeleri hâlinde ilgili durumu istanbuldergisi@meb.gov.tr veya muhammed.celik@meb.gov.tr adresine bildirmeleri durumunda başvuran kişi veya kişilere en hızlı şekilde dönüş yapılır. 



ISTJ Yazarları için Etik İlkeler ve Sorumluluklar


ISTJ'e makale gönderen yazarların başlıca şu etik ilkelere ve sorumluluklara riayet etmesi beklenmektedir:

1.Yazarların ISTJ'e değerlendirilmek üzere sundukları makalenin tüm verileri gerçek ve özgün olmalıdır.

2.Yazarlar makalede kullandıkları kaynaklara eksiksiz ve doğru bir şekilde atıf ve alıntı vermelidir. Benzerlik hususunda tüm sorumluluk yazarlara aittir. Benzerlik oranının %15’ten az olması beklenir. Bununla birlikte benzerlik oranında asıl ölçü, yazarların atıf yapma ve alıntılama kurallarını bilmesi ve bu kurallara uymasıdır (bk. APA 7 metin içinde kaynak gösterimi, APA 7 kaynakça gösterimi). Benzerlik oranı %1 bile bulunsa, atıf veya alıntı kurallarına uygun bir şekilde yapılmadıysa intihal söz konusu olabilir, dolayısıyla atıf ve alıntı kuralları yazarlar tarafından bilinmeli ve dikkatlice uygulanmalıdır. Herhangi bir intihal tespitinde makale reddedilir. ISTJ, intihal yapan yazarlar ve makalelerle ilgili ek yaptırımlara başvurma hakkını saklı tutar.  

3.ISTJ'e yayımlanmak üzere gönderilen makaleler daha önce başka bir yerde yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere gönderilmemiş olmalıdır.

4.Yazarlar makalelerini aynı anda birden fazla derginin başvuru sürecinde bulunduramayacaklarından her bir başvuru önceki başvurunun tamamlanmasını takiben başlatılabilir. 

5.Daha önce kongre ve sempozyumlarda sunulmuş ve sadece özeti yayımlanmış çalışmalar, bu durum belirtilmek kaydıyla ISTJ'e kabul edilebilir.

6.Makale yüksek lisans tezinin, doktora tezinin ya da geniş kapsamlı farklı bir araştırmanın/projenin bölümü olarak sunulduysa ilgili tezin/araştırmanın/projenin başlığı da beyan edilmelidir.

7.Yazarlar, çalışmalarda kullandıkları yapay zekâ araçlarının hangi fonksiyonlarını, hangi araştırma aşamalarında ve hangi boyutta kullandıklarını açıkça beyan etmelidir. Kullandıkları yapay zekâ yazılımlarının versiyonlarını ve teknik özelliklerini ayrıntılı olarak belirtmelidirler. 

8.Yazarlardan değerlendirme süreçleri çerçevesinde makalelerine ilişkin ham veri talep edildiğinde ilgili veriyi editöre veya hakemlere iletmelidir.

9.Yazarlar, hakem değerlendirme süreci olumlu tamamlanmış ve yayın için sıraya alınmış makalelerini geri çekemezler.

10.Yazarlar, düzeltmeler için kendileri için belirlenen zamanda düzeltmelerini yaparak veya varsa düzeltmeye karşı itirazlarını belirtelerek geri bildirimde bulunmalıdır. Kendisi için belirlenen sürelere riayet etmeyen yazarlara bir seferliğine mahsus olmak üzere ilgili editörün uygun gördüğü ölçüde ek süre verilebilir, bu ek sürede de yazar gerekli düzeltmeleri tamamlamazsa makalesini dergiden çekmiş sayılır.

11.ISTJ'e gönderilen makaleye telif hakkı ödenmez. Yayımlanan makalenin telif hakları yazarına aittir. Yazarlar, ISTJ'e, makaleyi yayımlaması ve kendisini orijinal yayımcı olarak tanımlaması için yetkilendirir. Yazarlar, orijinal yazarları ve alıntı ayrıntıları tanımlandığı sürece, herhangi bir üçüncü kişiye makaleyi özgürce kullanma hakkı verir. Yazar imzalı ISTJ Telif Hakkı Anlaşması Formu, ISTJ süreç dosyasına eklenmelidir. ISTJ Telif Hakkı Anlaşması Formu için tıklayınız.

12.Etik beyan bölümünde yazarlar çalışmayı yaparken tüm etik kurallara uyduklarını bildirmelidir. Yazar imzalı ISTJ Etik Beyan Formu, ISTJ süreç dosyasına eklenmelidir. ISTJ Etik Beyan Formu için tıklayınız.

13.Etik kurul izni gerektiren makaleler için etik kurul onayı alınmalı, bu etik onay makalenin ilgili sayfasında belirtilmeli ve etik kurul onayı belgesi makaleyle birlikte ISTJ süreç dosyasına eklenmelidir.  Çalışma için etik kurul onayı gerekmiyorsa etik kurul onayı gerekmeme gerekçesi bu bölüme yazılmalıdır. Ayrıca çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediğini belirten yazar imzalı ISTJ Etik Kurul İznine Gerek Olmadığına Dair Beyan Formu süreç dosyasına eklenmelidir. ISTJ Etik Kurul İznine Gerek Olmadığına Dair Beyan Formu için tıklayınız.

14.Yazarlar, çıkar çatışması bölümünde kendi aralarında herhangi bir çıkar çatışması yaşamadığını ve herhangi bir kişi ya da kurum lehine veya aleyhine objektifliklerini etkileyen bir durum olmadığını beyan etmelidir. Yazar imzalı ISTJ Çıkar Çatışması Formu, ISTJ süreç dosyasına eklenmelidir. ISTJ Çıkar Çatışması Formu için tıklayınız.

15.Birden fazla yazarlı çalışmalarda yazarlar makaleye ne oranda destek verdiklerini şeffaf bir şekilde bildirmelidir. Makalenin fikir, tasarım, analiz ve yorumlanmasına katkıda bulunmak; makaleye sadece imla ve dil bilgisi açısından değil, entelektüel ve akademik içerik açısından destek sağlamak ve makaleyi değerlendirilmek üzere göndermeden önce son şeklini vermek makaleye yazar olarak yazılmak için bir yazarın yapması gereken ön koşullardır. Bu şartlardan birini veya birkaçını yerine getirmeyenlerin makaleye yazar olarak isimleri yazılmamalıdır. Yazar imzalı Yazar Katkı Beyan Formu, ISTJ süreç dosyasına eklemelidir. ISTJ Yazar Katkı Beyan Formu için tıklayınız.



ISTJ Başeditörü, Editör Yardımcısı, Yazım Editörleri ve Alan Editörleri için

Etik İlkeler ve Sorumluluklar


ISTJ'te görev yapan Başeditör, Editör Yardımcısı, Yazım Editörleri, İstatistik Editörü ve Alan Editörlerinin uymaları gereken başlıca etik ilkeler ve sorumlulukları şunlardır:

1.BaşeditörISTJ'in ulusal ve uluslararası dizinlerde taranan; öğretmen, okul yöneticisi ve araştırmacıların nitelikli çalışmalarını yayımlayabildikleri kaliteli bir dergi olmasından birinci derece sorumludur.

2.Başeditör, makalenin hakemlere gönderilip gönderilmemesi ve makaleye atanacak hakem hususlarında tam yetkiye sahiptir. 

3.Başeditör, makalenin içeriğinden sorumludur. Gerektiğinde düzeltme notu yayınlar veya geri çekme işlemi uygular.

4.Başeditör, makale değerlendirme sürecinin bilimsel ölçüt ve etik ilkelere uygun sürdürülmesinden ve tamamlanmasından sorumludur.

5.Başeditör, Editör Yardımcısı ve Alan Editörleri, çift taraflı kör hakemlik modelinin şartlarını yerine getirmekten sorumludur. 

6.Başeditör, Editör Yardımcısı, Yazım Editörleri, İstatistik Editörü ve Alan Editörleri yayımlanana kadar makalenin gizliliğini sağlar, bu durum aynı anda birden fazla yere yapılan başvurular için geçerli değildir.

7.Yazım Editörleri ISTJ'e gelen bir makalenin ISTJ Makale Yazım Şablonuna uygun yazılıp yazılmadığını inceler. Eğer yazarın, ISTJ Makale Yazım Şablonuna uymadığı noktalar varsa onları tespit eder ve yazardan tespit ettiği eksiklikleri ve hataları düzeltmesini talep eder.

8.Alan editörleri, makale ön inceleme aşamasındayken makale henüz hakemlere gitmeden önce Başeditör tarafından uzmanlık alanlarına uygun olacak şekilde görevlendirilir. Alan editörleri, makalenin kalitesini iyileştirebilecek ve garanti altına alacak yeterliklere sahip olmalıdır. Alan editörleri, yazar ve makalesinin bilimsel ve etik standartlardan ödün vermesini engeller. Alan editörleri makalenin özgün değerine, derginin amaçlarına ve etik kurallara dayanılarak makale hakkındaki kararını verir.

9.Başeditör ve Alan Editörleri, yayım koşullarına uymayan makaleyi yayımlamamak, düzeltmek üzere yazarına geri vermek veya biçimce düzenlemek yetkisine sahiptir.

10.Başeditör, yazarın makalede editörlerin ve hakemlerin kendisinden talep edilen düzeltmeleri yapıp yapmadığını kontrol eder. Zamanında yapılmayan düzeltmelerde yazara ek süre verebilir veya makaleyi yazara iade edebilir.

11.Başeditör, hakem raporları doğrultusunda makaleyi kabul eder, reddeder veya değişiklik yapılmasını ister.

12.Başeditör, makalenin gizliliğini ve bunun ayrıcalıklı bir etkileşim olduğunu hakemlere bildirir.

13.Başeditör; editörler, yazarlar ve hakemler arasında herhangi bir çıkar çatışmasına izin vermez.

14.Başeditör, makaleye değerlendirilmek üzere üçüncü hakem atadığı takdirde bu hakemden gelecek değerlendirmeye göre makaleyi reddebilir, minör veya major revizyon verebilir ya da kabul kararını işaretleyebilir.

15.Başeditör, hakemlerin onayını alan makaleyi anlam bütünlüğü, yazım kuralları ve noktalama işaretleri bakımından incelenmek üzere ISTJ Dil Editörlerine gönderir ve dil kontrolü aşamasını takip eder.

16.Başeditör, ISTJ Dil Editörlerinin makaleyi incelemeyi tamamlamalarının ardından yayın kararı için ISTJ Yayın Kuruluna sunar. 

17.Başeditör ve Editör Yardımcısı yayın kararı alınan makalenin son okumasını yapar; mizanpaj aşamasını takip eder.

18.Başeditör, işlemleri tamamlanmış makaleleri makale kabul tarihine ve ISTJ'te farklı alt konu başlıklarının yayımlanacak ilk güncel sayıda eşit dağılımı olacak şekilde sıraya alır ve sırası gelen makaleyi yayımlar.




ISTJ İstatistik Editörü için Sorumluluklar


ISTJ İstatistik Editörü, makale ön inceleme aşamasındayken makale henüz hakemlere gitmeden önce ISTJ Başeditörü tarafından görevlendirilir. ISTJ İstatistik Editörü, makalenin yöntemini, kullanılan istatistiki testleri ve istatistiki analiz bulgularını inceler, gerektiğinde yazardan ham veri tablolarını ister. ISTJ'te bir makalenin hakemlere gönderilebilmesi için istatistiki test yöntemlerinin, istatistiki bulguların ve yorumların kontrolünün yapılması zorunludur. ISTJ İstatistik Editörü, ilgili makaleyi istatistiki açıdan yetersiz veya hatalı bulursa, bu yetersizliğin ve hatanın giderilmesi için makaleyi yazara gönderir. Yazar düzenlemeyi yaptıktan sonra ISTJ İstatistik Editörü düzenleme sonucununa göre kararını verir. 



ISTJ Hakemlik Süreci


ISTJ konu başlıkları kapsamında özgün, güncel, alana katkı sağlayabileceği düşünülen makaleler ön incelemeye alınmak üzere ISTJ'te kabul edilir. ISTJ konuları kapsamında olmayan; özgün, güncel, alana katkısı ve ISTJ hedef kitlesine uygun olmayacağı düşünülen makaleler ön incelemeye alınmaksızın ve ret gerekçesi yazılmaksızın ISTJ Başeditörü tarafından yazarlara iade edilebilir. ISTJ'e gönderilen bir makaleyi ön incelemeye almadan reddetme yetkisi ISTJ Başeditörüne aittir.


ISTJ'e sunulan makale, öncelikle ISTJ Makale Yazım Şablonuna uygunluğunun incelenmesi için ISTJ Yazım Editörüne gönderilir. Sunulan makalenin ISTJ Makale Yazım Şablonuna uygunluğu ISTJ Yazım Editörü tarafından onaylandıktan sonra ilgili makale, kapsamlı bir değerlendirme için ISTJ Başeditörü veya makalenin araştırma konusuna vâkıf ISTJ Başeditörü tarafından yetkilendirilen bir ISTJ Alan Editörüne gönderilir. Aynı zamanda ISTJ Başeditörü makalede kullanılan istatistiki test yöntemlerinin ve istatistiki bulguların doğruluğunun incelenmesi için makaleyi ISTJ İstatistik Editörüne gönderir. ISTJ Başeditörü veya ISTJ Alan Editörü ile ISTJ İstatistik Editörünün kontrolünden olumlu rapor alan makale daha sonra konu ile ilgili uzmanlığı bulunan ve en az doktora derecesine sahip iki hakemin değerlendirmesine sunulur.


Hakem süreci, çift taraflı kör hakemlik modeli çerçevesinde gizlilik içinde ISTJ Başeditörü veya ISTJ Başeditörünün yetkilendirdiği ISTJ Alan Editörü veya ISTJ Editör Yardımcısı tarafından yürütülür. Hakemin incelediği makale hakkındaki görüş ve kanaatini belirtmesi talep edilir. Hakemin değerlendirmesini tamamladığı makale ile ilgili olumlu veya olumsuz görüşünü en az 100 kelime ile açıklaması istenir. Yazara, hakem görüşlerine katılmaması halinde itiraz ve görüşlerini savunma hakkı verilir. ISTJ Başeditörü, yazar ve hakemler arasında, gizliliği koruyarak karşılıklı iletişimi sağlar. İki hakemden birinin olumsuz kanaat belirtmesi durumunda makale, ISTJ Başeditörünün vereceği karara üçüncü hakeme gönderilebilir veya üçüncü hakem değerlendirmesine gönderilmeden yazara iade edilebilir. Çalışmalar, en az iki hakemin olumlu kararı ile yayımlanabilir. Hakem raporlarının ikisi de olumlu ise makale, ISTJ Dil Editörlerinin kontrolüne gönderilir. Makale, ISTJ Dil Editörlerinin kontrolünden geçtikten sonra yayımlanmasının değerlendirilmesi teklifi ile ISTJ Başeditörü tarafından ISTJ Yayın Kuruluna sunulur. ISTJ Yayın Kurulu da makalenin yayımlanmasını onaylarsa ISTJ Mizanpaj Editörü makalenin mizanpajını yaparak makaleyi yayıma hazır hâle getirir. Mizanpaj işlemi tamamlanan makalenin son okuması ISTJ Başeditörü tarafından yapılır. Makale, son okuma aşamasının ardından gönderim tarihine ve ISTJ'te farklı alt konu başlıklarının yayımlanacak ilk güncel sayıda eşit dağılımı olacak şekilde sıraya alınır ve sırası gelen makale yayımlanır.

ISTJ Başeditörü; yazarlar, alan editörleri, istatistik editörü, yazım editörleri, dil editörleri ve hakemler arasında çıkar çatışmasına izin vermez. Hakem atama konusunda tam yetkiye sahiptir. Hakem değerlendirmelerinin objektif olmasını sağlar. Hakemlik sürecinde görevlendirilen hakemler makalenin yeni ve önemli bilgiler içermesine; makalenin özünün içeriği net ve düzgün bir şekilde tanımlamasına; yöntemin bütünlüğüne ve anlaşılır olmasına; tartışma ve sonucun bulgularla kanıtlanabiliyor olmasına; araştırmada yeterli sayıda referansın kullanılmasına ve kullanılan dilin kalitesi gibi durumlara dikkat eder.



ISTJ Hakemleri için Etik İlkeler ve Sorumluluklar


ISTJ, hakemlik sürecinde görev alan hakemlerin başlıca şu etik ilkelere ve sorumluluklara uyması beklenmektedir:

1.Hakemler, sadece uzmanlık alanı ile ilgili makaleleri değerlendirmeyi kabul etmelidir.

2.Hakemler, tarafsızlık ve gizlilik içerisinde değerlendirme yapmalıdır.

3. Makaleler değerlendirilirken hakemler yalnızca entelektüel ve bilimsel içerikle sınırlıdır.

4.Hakemler yazarların herhangi bir kötüye kullanım durumununda editörü hemen bilgilendirmelidir.

5.Hakemlerin araştırma, yazarlar ve/veya araştırma fon sağlayıcıları ile ilgili herhangi bir çıkar çatışması olmamalıdır. Yargıları objektif olmalıdır.

6.Hakemler, değerlendirdikleri makalelerle ilgili tüm bilginin, makale yayımlanana kadar gizliliğini sağlamalı ve yazarın telif hakkı ihlali veya intihal yaptığını fark ederlerse ivedilikle editöre raporlamalıdır.

7.Makalenin konusu hakkında kendini yetkin hissetmeyen ya da iş yoğunluğu veya çeşitli mazaretlerle makaleleri zamanında değerlendiremeyeceğini düşünen hakemler, konuyla ilgili editörü bilgilendirmeli ve hakemlik sürecine dâhil edilmemeyi talep etmelidir.



ISTJ Türkçe ve İngilizce Dil Editörleri için Sorumluluklar


ISTJ Türkçe ve İngilizce Dil Editörleri, hakemlerin onayından geçen makaledeki anlam bütünlüğü ile yazım kurallarının ve noktalama işaretlerinin doğruluğunu kontrol eder, varsa hatalar yazardan bu konularla ilgili düzeltmeler ister. ISTJ'te bir makalenin yayıma alınabilmesi için Türkçe ve İngilizce dil kontrolünün yapılması zorunludur. 




ISTJ Yayın Politikası


1.ISTJ konuları kapsamında olmayan; özgün, güncel, alana katkısı ve ISTJ hedef kitlesine uygun olmayacağı düşünülen makaleler ön incelemeye alınmaksızın ve ret gerekçesi yazılmaksızın ISTJ Başeditörü tarafından yazarlara iade edilebilir. ISTJ'e gönderilen bir makaleyi ön incelemeye almadan reddetmek için tüm yetki ISTJ Başeditörüne aittir.

2.Daha önce yayımlanmayan ya da yayımlanmak üzere başka bir dergide değerlendirme aşamasında bulunmayan; ISTJ konu başlıkları kapsamında özgün, güncel, alana katkı sağlayabileceği düşünülen, nitelikli makaleler ön incelemeye alınmak üzere ISTJ'te kabul edilir.

3.Makalelere ait tüm süreç sadece DergiPark sistemi üzerinden yürütülmektedir, bunun dışında yazarlarla farklı iletişim yöntemleri kurulmamaktadır.

4.Benzerlik hususunda tüm sorumluluk yazarlara aittir. Benzerlik oranının %15’ten az olması beklenir. Bununla birlikte benzerlik oranında asıl ölçü, yazarların atıf yapma ve alıntılama kurallarını bilmesi ve bu kurallara uymasıdır. Benzerlik oranı %1 bile bulunsa, atıf veya alıntı kurallarına uygun bir şekilde yapılmadıysa intihal söz konusu olabilir, dolayısıyla atıf ve alıntı kuralları yazarlar tarafından bilinmeli ve dikkatlice uygulanmalıdır (bk. APA 7 metin içinde kaynak gösterimi, APA 7 kaynakça gösterimi).

ISTJ, DergiPark ve intihal.net arasındaki işbirliği kapsamında, makale başvurularında benzerlik raporu ücretsiz olarak temin edilebilir. Bu doğrultuda, benzerlik raporu hazırlanır ve sonuç e-posta ile yazara bildirilir. Raporun sonucu açıklandığında makale gönderim işlemi tamamlanır.

5.İncelenmek üzere kabul edilen her bir makale, öncelikle ISTJ Makale Yazım Şablonuna uygunluğu açısından bir defaya mahsus en fazla 7 gün içinde ISTJ Yazım Editörü tarafından ayrıntılı olarak kontrol edilir; makale şablonunda eksiklik veya hata bulunması hâlinde sorumlu yazardan bu eksiklik ve hataları en fazla 7 gün içinde düzeltmesi istenir. Gerekli değişiklikler yapılmadığı takdirde yazara 5 gün ek süre verilebilir. Bu süre zarfında da yazar gerekli değişiklikleri yapmazsa makale reddedilir ve aynı yayın döneminde tekrar işleme alınmaz.

6.ISTJ Makale Yazım Şablonuna uygun makale, ya ISTJ Başeditörü ya da makalenin araştırma konusunda en az doktora derecesine sahip bir ISTJ Alan Editörü tarafından özgünlük, metodoloji, araştırma konusunun önemi, alana katkısı, dergi kapsamına uygunluğu açısından kapsamlı bir değerlendirmeye alınır. Aynı zamanda makalede kullanılan istatistiki test yöntemlerinin ve istatistiki bulgularının doğruluğunun tespit edilebilmesi için makale ISTJ İstatistik Editörüne gönderilir. Bu değerlendirmenin 15 gün içinde tamamlanması planlanır. Bu aşamada yazardan herhangi bir düzeltme yapılması istenirse her düzeltme için yazarlara ve ISTJ Editörlerine ayrı ayrı 15'er gün süreler tanınır ve bu süreler zarfında işlemlerin sorumluluklarının yerine getirilmesi beklenir. ISTJ Başeditörü veya ISTJ Alan Editörü ile ISTJ İstatistik Editörünün kontrolünden geçen makale daha sonra konu ile ilgili uzmanlığı bulunan ve en az doktora derecesine sahip iki hakemin değerlendirmesine sunulur. 

7.Ön incelemeden geçen makaleler çift taraflı kör hakemlik ilkesiyle en az iki hakem tarafından değerlendirmeye alınır. Çift taraflı kör hakemlik ilkesine göre yazarlar ve hakemler birbirlerinin kimliklerini bilmezler. Makale değerlendirme sürecinin tamamında ISTJ Başeditörü gizliliği temin eder, ancak makale değerlendirme süreci olumlu veya olumsuz tamamlandıktan  sonra değerlendirme sürecinde aktif görev alan hakemlerin isimleri ve kurumları yayımlanacak ilk sayıda açıklanır.

8.Hakemlerin en geç 30 gün içinde makale değerlendirmelerini tamamlamaları beklenir. Hakemler inceledikleri makaleden düzeltme istemeleri hâlinde, ilgili raporlar yazarlara gönderilir ve makalenin talep edilen şekilde düzeltilmesi istenir. Yazarlardan kendilerine verilen düzeltmeleri 15 gün içinde tamamlamaları beklenir. Düzeltmeyi görmek isteyen hakemlerin de 15 gün içinde düzeltmeyi onaylamaları veya tekrar düzeltmeye göndermeleri beklenmektedir. Hakem değerlendirme süreci tamamlanana kadar böyle işler. 

9.Makale, iki hakemden birinden ret alması hâlinde ISTJ Başeditörü makalenin mevcut durumuna ve ret kararı veren hakemin gerekçesine göre makaleyi üçüncü bir hakemin değerlendirmesine gönderebilir veya üçüncü bir hakeme göndermeden makaleyi karardan redderek yazara iade edebilir. Makale, en az iki hakemin olumlu kararı ile yayımlanabilir.

10.Hakem süreci tamamlanan makale ISTJ Türkçe ve İngilizce Dil Editörleri tarafından en geç 10 gün içinde incelenir ve gerekli olması durumunda ISTJ Dil Editörleri yazardan düzeltmeler isteyebilir. Bu düzeltmelerde ISTJ Dil Editörlerine ve sorumlu yazara ayrı ayrı 10'ar günlük süreler tanınır ve süreç tamamlanana kadar böyle işler.

11.Yayın kararı, hakemlerin makaleyi kabülleri ve ISTJ Dil Editörlerinin makaleyi incelemeyi tamamlamalarının ardından ISTJ Yayın Kurulu tarafından verilir. ISTJ Yayın Kurulu üyeleri de yazara düzeltmeler verebilir. 

12.ISTJ Yayın Kurulu tarafından oybirliği veya oy çokluğu ile yayımlanması kararlaştırılan makalenin mizanpajı 10 gün içinde ISTJ Mizanpaj Editörü tarafından yapılır.

13.Mizanpaj işlemleri tamamlanan makalenin son okuması 10 gün içinde ISTJ Başeditörü veya ISTJ Editör Yardımcısı tarafından yapılır. Makale, son okuma aşamasının ardından kabul tarihine ve ISTJ'te farklı alt konu başlıklarının yayımlanacak ilk güncel sayıda eşit dağılımı olacak şekilde sıraya alınır ve sırası gelen makale yayımlanır.

14.Yayımlanan makalelere ait veriler ilgili indekslere en geç 10 gün içinde iletilir.

15.Bir sayıda aynı yazara ait sadece bir çalışma yayımlanmaktadır.

16.Etik ilkere uygun olmayan (intihal, sahtecilik, çarpıtma, duplikasyon, sahte yazarlık/inkar edilen yazarlık, araştırma/veri fabrikasyonu, makale dilimleme, dilimleyerek yayın, telif hakları ihlali, çıkar çatışmasının gizlenmesi, diğer etik ihlalleri) tüm makaleler yayımdan çıkartılır. Bunlara, yayımlansa bile sonradan tespit edilebilen etik dışı makaleler de dâhildir. 

17.ISTJ'te yayımlanan makalelerin içeriğinden kaynaklanan yasal sorumluluklar tamamen yazarlarına aittir.  










İstanbul Eğitim Dergisi'nde (ISTJ) yayımlanan makaleler için herhangi bir ücret talep edilmemektedir.

İstanbul Eğitim Dergisi (ISTJ)   ile lisanslanmıştır.

32840