Ankara Üniversitesi’nin yayım organlarından biri olan Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, ulusal ve uluslararası boyutta özel eğitim alanının gelişimine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Bu amaç çerçevesinde alanda yaşanan problemlerin çözümüne katkıda bulunmak için bilimsel çalışmalardan elde edilen bilginin yayılmasına hizmet etmeyi hedeflemektedir.
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, özel eğitim alanında ve özel gereksinimli çocuk ve bireylere ilişkin güncel olan bütün konulardaki ve bilimsel araştırma süreçlerini kullanan önemli ve bilimsel nitelikteki çalışmaları yayımlamaktadır. Özel gereksinimli bireylere (zihinsel yetersizlik, öğrenme güçlüğü, dil bozukluğu, otizm spektrum bozukluğu, işitme yetersizliği, görme yetersizliği, fiziksel yetersizlikler ve süreğen hastalıklar, duygusal-davranışsal bozukluklar, çoklu yetersizlik, özel yetenek) ilişkin her türlü bilimsel çalışma (nicel, nitel, karma desen, olgu/vaka sunumu, sistematik derleme, meta analiz, meta-sentez) APA 7 ve dergimiz yayım ve yazım kurallarına uygunsa değerlendirmeye kabul edilmektedir.
Dergimizin hedef kitlesi; Eğitim bilimi alanında çalışan profesyoneller, uzmanlar, akademisyenler, araştırmacılar, uzmanlık ve doktora öğrencileri ile Eğitim bilimi alanında eğitim gören lisans ve lisansüstü öğrencilerinden oluşmaktadır.
Dergimize sürekli makale kabulü sağlanmaktadır.
Dergimiz WoS'ta Social Sciences, Education & Educational Research kategorisinde yer almaktadır.
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi risk altında olan, gelişimsel geriliği olan, özel gereksinimli olan ve olmayan bireyleri kapsayan özel eğitim alanındaki yüksek nitelikli bilimsel makaleleri yayımlamak amacıyla aşağıda belirtilen etik ilkeler ve kurallara bağlı olarak basılan hakemli bir dergidir. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi’ne gönderilen makaleler çifte körleme süreciyle değerlendirilmekte ve ücretsiz erişimle elektronik olarak yayımlanmaktadır. Aşağıda yazarların, dergi editörünün, hakemlerin ve yayıncının etik sorumlulukları, rolleri ve görevleri yer almaktadır. Aşağıda yer alan etik ilkeler ve kurallar “Yayın Etiği Komitesi”nin (Committe on Publication Ethics - COPE) yönergesine göre hazırlanmıştır. Ayrıca Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi‘nde intihal ve etik dışı davranışlar olarak kabul edilen durumlara ilişkin bilgi verilmiştir.
PAYDAŞLARIN SORUMLULUKLARI
1-Yazar(lar)
• Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi’ne gönderilen makalelerin risk altında olan, gelişimsel geriliği olan, özel gereksinimli olan ve olmayan bireyleri kapsayan özel eğitim alanındaki özgün çalışmalar olması gerekmektedir.
• Makalelerde yararlanılan tüm kaynaklar (yazarlar, çevrimiçi sayfalar, kişisel görüşmeler, vb.) için doğru ve uygun bir şekilde kaynak gösterilmelidir.
• Dergiye gönderilen makalelerin başka bir dergiye gönderilmediği belirtilmeli ve 'Telif Hakkı Devir Formu' doldurulmalıdır.
• Makaleye fikren katkıda bulunmayan kişiler yazar olarak belirtilmemelidir.
• Gönderilen makaleye ilişkin çıkar çatışmaları belirtilmeli ve nedeni açıklanmalıdır.
• Yazarların, hakem sürecindeyken çalışmalarına ilişkin ham verileri editörler kuruluna iletmesi istenebilir, bu durumda yazarların ham verilerini editörler kuruluyla paylaşmaları beklenmektedir. Yazarlar, yayımlanan bir makaleye ilişkin verileri 5 yıl süreyle saklamakla yükümlüdürler.
• Yazarlar çalışmalarında bir hata tespit ettiklerinde editörü ve editörler kurulunu bilgilendirmeli, düzeltme ya da geri çekme süreci için işbirliği kurmalıdırlar.
2-Hakemler
• Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi’ne gönderilen tüm makaleler çifte körleme süreci ile değerlendirilmektedir. Çifte körleme, yansız, nesnel ve bağımsız bir değerlendirme sürecinin sağlanabilmesi için yazarların hakemlerden, hakemlerin de yazarlardan gizli tutulması anlamına gelmektedir. Hakemlere makaleler değerlendirilmek üzere dergi yönetim sisteminden iletilmektedir. Bu sistem, DergiPark üzerinden gerçekleştirilmektedir. Hakemlerin, değerlendirdikleri makalenin özel eğitim alanına katkısı ve makalenin yayımlanabilir olup olmadığına ilişkin kararları ve bu kararlarına ilişkin gerekçelerini içeren bir form doldurmaları gerekmektedir. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi’nin hakemlerinin etik sorumlulukları ve rolleri aşağıdaki gibidir:
• Hakemlerin yalnızca uzmanlık alanlarına ilişkin makalelere hakemlik yapmaları gerekmektedir.
• Hakemlerden çıkar çatışmaları bulunmayan makalelere hakemlik yapmayı kabul etmeleri beklenmektedir. Hakemler herhangi bir çıkar çatışması fark ettiklerinde editörü bilgilendirmeli ve ilgili makalenin hakemliğini yapmayı reddetmelidirler.
• Hakemler makaleleri yansız ve nesnel olarak değerlendirmelidirler.
• Hakemlerin, çifte körleme sürecine zarar vermemek için değerlendirme formunda isimlerini belirtmemeleri beklenmektedir. Hakemlerin değerlendirdikleri makalenin yayımlanabilir olup olmadığına ilişkin kararları ile kararlarına ilişkin gerekçelerini de bu formda belirtmeleri gerekmektedir.
• Hakemlerin önerilerinde kullandıkları üslubun kibar, saygılı ve bilimsel olması gerekmektedir. Hakemler saldırgan, saygısız ve öznel kişisel yorumlardan kaçınmalıdırlar. Hakemlerin bu tür bilimsel olmayan yorumlarda bulundukları tespit edildiğinde yorumlarını yeniden gözden geçirmeleri ve düzeltmeleri için editör ya da editörler kurulu tarafından kendileriyle iletişime geçilebilmektedir.
• Hakemlerin kendilerine verilen süre içerisinde değerlendirmelerini tamamlamaları gerekmekte ve burada belirtilen etik sorumluluklara uymaları beklenmektedir.
3-Editör
Editör dergide basılan tüm makalelerden sorumludur. Editörün etik görevleri ve sorumlulukları aşağıdaki gibidir:
Genel Sorumluluklar
• Editör derginin niteliğinin artırılması ve gelişimine katkıda bulunmak için çaba sarf etmekle yükümlüdür.
• Editörün, yazarların ifade özgürlüğünü desteklemesi gerekmektedir.
Okuyucularla İlişkiler
• Editörün, dergide hakem değerlendirmesinin gerekli olmadığı bölümlerin (editöre mektup, davetli yazılar, konferans duyuruları vb.) açıkça belirtildiğinden emin olması gerekmektedir.
• Editörün yayımlanan makalelerin dergi okuyucularının bilgi ve becerileriyle uyumlu olabilmesi için çaba sarf etmesi gerekmektedir.
Hakemlerle İlişkiler
• Editör, hakemlerin bilgi ve uzmanlıklarına uygun makaleleri değerlendirmelerini istemelidir. Böylece makalelerin alanında uzman kişilerce uygun bir şekilde değerlendirilmesi sağlanmalıdır.
• Editör, hakemlerin bir makaleyi değerlendirmeden önce makaleye ilişkin çıkar çatışmaları bulunmadığını belirtmelerini talep etmekle yükümlüdür.
• Editör, hakem değerlendirme sürecinin çifte körleme ile sürdürüldüğünden emin olmalı ve yazarlara hakemleri, hakemlere de yazarları ifşa etmemelidir.
• Editör, hakemleri zamanlama ve performanslarına göre değerlendirmelidir.
• Editör, hakemlere ilişkin bir veri tabanı oluşturmalı ve hakemlerin performansına göre veri tabanını güncellemelidir.
• Editör, kaba ve niteliksiz yorumlarda bulunan ya da geç dönen hakemleri hakem listesinden çıkarmalıdır.
• Editör, hakem listesini hakemlerin uzmanlık alanlarına göre sürekli yenilemeli ve genişletmelidir.
Yazarlarla İlişkiler
• Editör, yazarlara kendilerinden ne beklendiğine ilişkin yayım ve yazım kuralları ve örnek şablonu sürekli güncellemelidir.
• Editör dergiye gönderilen makaleleri dergi yazım kuralları, çalışmanın önemi, özgünlüğü açısından değerlendirmeli ve makaleyi ilk gönderim sürecinde reddetme kararı alırsa, yazarlara bunun nedenini açık ve yansız bir şekilde iletmelidir. Bu süreçte, makalenin dilbilgisi, noktalama ve/veya yazım kuralları (kenar boşlukları, uygun şekilde referans gösterme, vb.) açısından tekrar gözden geçirilmesi gerektiğine karar verilirse, yazarlar bu konuda bilgilendirilmeli ve gerekli düzeltmeleri yapabilmeleri için kendilerine zaman tanınmalıdır.
• Makalelerde gönderim ve yayıma kabul tarihleri yer almalıdır.
• Yazarların makalelerinin durumuna ilişkin bilgi talebi olduğunda çifte körleme sürecini bozmayacak şekilde yazarlara makalelerinin durumuna ilişkin bilgi verilmelidir.
Editörler Kurulu ile İlişkiler
• Editör, yeni editörler kurulu üyelerine yayım ve yazım kurallarını iletmeli ve kendilerinden beklenenleri açıklamalıdır.
• Editör, editörler kurulu üyelerine yayım ve yazım kurallarınının en güncel halini iletmelidir.
• Editör, editörler kurulu üyelerini değerlendirmeli ve derginin gelişimine aktif olarak katılım gösterecek üyeleri editörler kuruluna seçmelidir.
• Editör, editörler kurulu üyelerini aşağıda yer alan rolleri ve sorumluluklarına ilişkin bilgilendirmelidir:
- Derginin gelişimini desteklemek
- Kendilerinden istendiğinde uzmanlık alanlarına ilişkin derlemeler yazmak
- Yayım ve yazım kurallarınını gözden geçirmek ve iyileştirmek
- Derginin işletiminde gerekli sorumlulukları yerine getirmek
ETİK İLKELER
1-İntihal ve Etik Dışı Davranışlar
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi’ne gönderilen tüm makaleler basılmadan önce iThenticate yazılım programı ile taranmaktadır. Kabul edilen en yüksek benzerlik oranı tamamı 1-2 makaleden olmayacak şekilde %10'dur. İntihal, diğerlerinin verilerini, sözcüklerini ya da kuramlarını kişinin kendisininmiş gibi ifade etmesi ve gerekli atıfta bulunmaması anlamına gelmektedir. Dergimize gönderilen makalelerde %10 benzerlik oranını aşan makaleler ayrıntılı olarak incelenir ve gerekli görülürse (diğer yazarlardan yapılan alıntılarda aday makale yazarının doğrudan alıntı yapması ancak kendi cümleleriyle özetleme sorunları, aday makalenin yazarının kendi eski makalelerinden uzun cümleler ya da paragrafları doğrudan alıntı yapması durumunda) gözden geçirilmesi ya da düzeltilmesi için yazarlara geri gönderilir, intihal ya da etik dışı davranışlar tespit edilirse makale yayımlanması reddedilebilir (birden fazla dergiye gönderim, diğer yazarlardan makalenin çoğunun alınması ancak gerekli atıf yapılmadan aday makalenin yazarının kendi görüşleri/yorumları gibi verilmesi). Dergimize gönderilen veya yayımlanan bir makalede intihal tespit edilmesi durumunda dergimiz COPE ilkeleri doğrultusunda (Plagiarism in a submitted manuscript - Plagiarism in a published article) hareket eder.
Aşağıda etik dışı bazı davranışlar listelenmiştir:
• Çalışmaya fikren katkıda bulunmayan kişilerin yazar olarak belirtilmesi.
• Çalışmaya fikren katkıda bulunan kişilerin yazar olarak belirtilmemesi.
• Makale yazarın yüksek lisans/doktora tezinden ya da bir projeden üretilmişse bunun belirtilmemesi (aday makale yazarın tezinden üretilmişse benzeşim taramasından tez düşülmektedir/çıkarılmaktadır).
• Dilimleme yapılması yani, tek bir çalışmadan birden fazla makale yayımlanması.
• Gönderilen makalelere ilişkin çıkar çatışmalarının bildirilmemesi.
• Çifte körleme sürecinin deşifre edilmesi.
2-Etik Kurul İzni
Dergimizde, etik kurul izni gerektiren tüm çalışmalarda ilgili kuruldan alınmış onay şarttır. Anket, deney, gözlem, klinik ve hayvan çalışmaları ile kişisel veri içeren araştırmalar etik kurul iznine tabidir. Bu izin, makale metninde açıkça belirtilmelidir. Etik kurul onayı olmayan çalışmalar değerlendirmeye alınmaz. İnsanlar ve hayvanlar üzerinde gerçekleştirilen bilimsel araştırmalar, Helsinki Bildirgesi ve ARRIVE yönergelerine uygun şekilde yürütülmeli ve ilgili etik kuruldan onay alınmalıdır.
Dergimizde, etik kurul izni gerektiren araştırmalar aşağıdaki çalışmaları kapsamaktadır:
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney ve görüşme teknikleri gibi yöntemlerle katılımcılardan veri toplanmasını içeren nitel veya nicel yaklaşımlarla yürütülen tüm araştırmalar,
• İnsan ve hayvanların (materyal veya veriler dahil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanıldığı çalışmalar,
• İnsanlar üzerinde gerçekleştirilen klinik araştırmalar,
• Hayvanlar üzerinde yapılan bilimsel araştırmalar,
• Kişisel Verilerin Korunması Kanunu çerçevesinde retrospektif çalışmalar.
3-Dergi Sahibi ve Yayıncı ile İlişkiler
Editör ve yayıncı arasındaki ilişki editöryal bağımsızlık ilkesine dayanmaktadır. Editör ile yayıncı arasında yapılan yazılı sözleşme gereği, editörün alacağı tüm kararlar yayıncı ve dergi sahibinden bağımsızdır.
4-Düzeltme, Geri Çekme, Endişe İfadesi
Editörler, yayınlanan makalede, bulguları, yorumları ve sonuçları etkilemeyen küçük hatalar tespit edilirse düzeltme yayınlamayı düşünebilirler. Editörler, bulguları ve sonuçları geçersiz kılan büyük hatalar / ihlaller söz konusu olduğunda, makaleyi geri çekmeyi düşünmelidir. Düzeltme, geri çekme veya endişe ifadesi ile ilgili olarak COPE ilkelerini dikkate alınır. Yazar(lar)ın yayımlanmış, erken görünüm veya değerlendirme aşamasındaki çalışmasıyla ilgili bir yanlış ya da hatayı fark etmesi durumunda, geri çekme işlemlerinde dergi editörüyle işbirliği yapma yükümlülüğü bulunmaktadır. Değerlendirme aşamasındaki çalışmasını geri çekme talebinde bulunmak isteyen yazar(lar), Geri Çekme Formu'nu doldurarak her bir yazarın ıslak imzası ile imzalanmış ve taratılmış halini ozeled@ankara.edu.tr adresi üzerinden e-posta aracılığıyla yayın kuruluna iletmekle yükümlüdür. Yayın Kurulu geri çekme bildirimini inceleyerek en geç 15 gün içerisinde dönüş sağlar. Yayın kurulu tarafından geri çekme isteği onaylanmadıkça, yazarlar çalışmasını başka bir dergiye değerlendirme için gönderemezler.
5-Fikri Mülkiyet Haklarının Korunması
Dergimiz, yayınlanan tüm makalelerin fikri mülkiyet hakkını korumakla, olası ihlallerde derginin ve yazar(lar)ın haklarını savunmakla yükümlüdür.
6-Katılımcıların Kişisel Verilerinin Korunması
Dergimize gönderilen tüm kişisel veriler, yasal düzenlemelere ve etik kurallara uygun bir şekilde korunmaktadır.
7-Şikayetler
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi'nde editörler, hakemler, yazarlar ile ilgili etik ilkelere uymayan bir davranış ya da değerlendirme sürecindeki, erken görünümdeki ya da yayımlanmış bir makale ilgili etik olmayan bir durumla karşılaşılması durumunda ozeled@ankara.edu.tr adresine ileti yoluyla bildirilmesi gerekir. Dergimiz, şikayetlerle ilgili COPE akış şemalarında belirtilen prosedürü takip eder.
8-Çıkar çatışmaları
Dergimiz; yazar(lar), hakemler ve diğer editörler arasındaki çıkar çatışmalarını göz önünde bulundurarak, çalışmaların yayın sürecinin bağımsız ve tarafsız bir şekilde tamamlamasını garanti eder.
9-Yazar Değişikliği
Yalnızca makale kabul edilmeden önce işleme alınır. Yazarlar, makalelerini göndermeden önce yazarların listesini ve sırasını dikkatlice gözden geçirmeleri ve orijinal gönderim sırasında kesin yazar listesini sağlamaları gerekir.
10-Yapay Zeka Kullanımı
Dergimize gönderilen çalışmalarda, literatür taraması veya dil kontrolü gibi makalenin özgünlüğünü etkilemeyecek süreçlerde yapay zeka kullanımı kabul edilebilir. Ancak, yapay zeka kullanımı etik kurallar çerçevesinde gerçekleştirilmelidir ve uydurma veri, manipülasyon gibi etik dışı amaçlar için kesinlikle kullanılmamalıdır.
Yapay zeka kullanımı içeren çalışmalar için, makale gönderim aşamasında dergimize bu durumla ilgili bilgi verilmesi zorunludur. Yapay zeka kullanımına ilişkin tüm sorumluluk, yazarların kendisine aittir.
YAYIN POLİTİKALARI
1- Makale Değerlendirme Süreci
Bilimsel çalışmaların nesnel (objektif) bir şekilde değerlendirilmesi sürecine temel oluşturmak için Özel Eğitim Dergisi, tüm çalışmaların değerlendirme sürecinde çift taraflı kör hakemlik yöntemini kullanmaktadır. Çift taraflı kör hakemlik yönteminde çalışmaların yazar ve hakem kimlikleri gizlenmektedir.
A-Ön İnceleme Süreci
• Derginin yazım kurallarına ve şablona uygun olmayan çalışmalar değerlendirmeye alınmaz ve yeniden düzenleme için en fazla 15 gün içinde yazar(lar)a iade edilir. Bu doğrultuda çalışmaların, derginin yazım kurallarına uygun hazırlanabilmesi için yazım kuralları önceden incelenmeli ve örnek şablon dosyası kullanılmalıdır.
• Yazım kuralları ve biçim yönünden uygun olan makaleler daha sonraki aşamada intihal denetiminden geçirilir. İntihal denetimi iThenticate programı ile taranmaktadır. Kabul edilen en yüksek benzerlik oranı tamamı 1-2 makaleden olmayacak şekilde %10'dur. Dergimize gönderilen makalelerde %10 benzerlik oranını aşan makaleler ayrıntılı olarak incelenir ve gerekli görülürse (diğer yazarlardan yapılan alıntılarda aday makale yazarının doğrudan alıntı yapması ancak kendi cümleleriyle özetleme sorunları, aday makalenin yazarının kendi eski makalelerinden uzun cümleler ya da paragrafları doğrudan alıntı yapması durumunda) gözden geçirilmesi ya da düzeltilmesi için yazarlara geri gönderilir, intihal ya da etik dışı davranışlar tespit edilirse makale yayımlanması reddedilebilir.
• Gönderilen tüm makaleler için "yazım editörü" ve "istatistik editörü" ön inceleme sürecini gerçekleştirir. Bu süreçte makalelerin dergi yazım kurallarına uygunluğu, makale raporlaştırma kurallarına uygunluğu, giriş-yöntem-bulgular ve tartışma kısımları ayrıntılı olarak incelenir. İstatistik editörleri makalelerin yöntem ve bulgular kısmını, araştırma sürecinde kullanılan araçları (geçerlik ve güvenirlik çalışmalar) ve analizlerin raporlaştırılmasını inceler. Yazım ve dil editörü ise çalışmaların giriş-yöntem-bulgular ve tartışma kısmını yazım kurallarına ve APA 7'ye uygunluk açısından inceler. Süreç tamamlandığında yazarlar bilgilendirilerek makalelerinde düzeltme yapmaları gerekiyorsa bilgilendirilerek maksimum 30 gün içinde düzeltmeleri yapmaları beklenir. Bu süreçte makaleler şu kararlar çıkabilir: a) hakem değerlendirmesine uygundur, b) hakem değerlendirmesine gitmeden önce revize edilmesi gerekir ya da c) hakem değerlendirmesi için ve dergide yayımlanması için uygun değildir, yazara iade edilmelidir.
B-Hakem Süreci
• Ön inceleme kriterlerini karşılayan çalışmalar için çift taraflı kör hakemlik süreci başlatılır. Makale, alanında uzman iki bağımsız hakeme gönderilir. Değerlendirme süreci boyunca hem yazar hem de hakem kimlikleri gizli tutulur; süreç, etik ilkelere ve gizlilik esaslarına uygun şekilde yürütülür.
• Hakem değerlendirme süreci için hakemlere verilen süre 21 gündür. Hakemlerden veya editörlerden gelen düzeltme önerilerinin yazarlar tarafından belirtilen süre içerisinde tamamlanması gerekmektedir. Hakemler bir çalışmanın düzeltmelerini inceleyerek uygunluğuna karar verebilecekleri gibi gerekliyse birden çok defa düzeltme talep edebilir.
• Değerlendirme tamamlandıktan sonra hakem görüşlerine göre minör ya da majör revizyon istenen makaleler yazarlarına revizyon için gönderilir. Revizyon sürecinde yazarların hakemlerin görüşlerini, önerilerini ve sorularını gözden geçirmeleri beklenir. Bu süreçte tüm hakemlerin görüş ve önerileri göz önünde bulundurularak gerekli değişiklikler yazarlar tarafından gerçekleştirilmeli ve hakem soruları yanıtlanmalıdır. Hakemlerin önerilerinden gerçekleştirilemeyenler için geçerli gerekçeler sunulmalıdır. Revizyon için dergimizin ilgili Revizyon dosyası indirilerek doldurulmalıdır.
• Dergimizde revizyon için yazarlara tanınan süre maksimum 3 aydır. Bu süre içerisinde makalesindeki revizyonu tamamlamayan yazarlara makaleleri iade edilerek dergide yayımlanmama kararı alınabilir. Yazarların ek süreye ihtiyaçları varsa süreleri dolmadan gerekçelerini ozeled@ankara.edu.tr mail adresinden editörlüğümüze ulaştırmaları gerekmektedir.
• Dergimize gönderilen çalışmaların yayınlanabilmesi için en az iki hakemin yayınlanabilir kararı vermesi gerekmektedir. Bir hakemin olumlu, bir hakemin olumsuz görüş bildirmesi durumunda, makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Çalışmaların yayımlanmasına, alınan hakem görüşleri doğrultusunda Editörler Kurulunca nihai karar verilir.
C-Değerlendirme Sonucuna İtiraz Etme
Özel Eğitim Dergisi’nde yazar(lar)ın değerlendirme sonuçlarına itiraz hakkı saklıdır. Yazar(lar) değerlendirme sonuçları kapsamındaki görüş ve yorumlara referans göstererek ozeled@ankara.edu.tr adresine karar kendilerine iletildikten sonra 15 gün içerisinde e-postayla iletmeli ve DergiPark sisteminden sisteme yüklemelidir. Yapılan itirazlar editörler kurulu tarafından en geç 1 ay içinde incelenir. Yazar(lar)ın yapmış olduğu itirazlarla ilgili olarak alan uzmanı bir hakem atanır. Hakem tarafından önce çalışma incelenir, ardından diğer hakem görüşleri ile birlikte son bir değerlendirme yapılır ve sonuç yazar(lar)a bildirilir.
D-Editöryal Son Okuma
Özel Eğitim Dergisi’nde hakem değerlendirmesi sonucu "yayıma kabul edilen" makaleler için editöryal ekip tarafından editlöryal son okuma süreci gerçekleştirilir. Bu süreçte ilgili makale dergi yazım kuralları ve APA 7 çerçevesinde ön incelemedekine benzer şekilde incelenir. Makalenin giriş-yöntem-bulgular ve tartışma kısmı ayrıntılı olarak okunur ve makale şekilsel ve kaynakça açısından gözden geçirilir. Bu süreç sonucunda şu kararlar alınabilir: a) makale yayıma uygundur mizanpaja yönlendirilebilir, b) makalenin şekilsel ve içerik açısından revize edilmesi gerekir ve c) makale bu haliyle yayıma uygun değildir ve yazar(lar)ına iade edilmelidir. Editöryal son okuma süreci sonunda yayıma uygun makaleler için mizanpaj gerçekleştirilir. Mizanpaj sonunda makalelere doi alınarak erken görünümde yayımlanırlar.
F-Cilt ve Sayı Numarası
Erken görünümdeki makaleler, erken görünüme çıkma sırası göz önüne alınarak sonraki sayılara atanırlar.
2- Arşiv, Açık Erişim ve Telif Hakkı Politikaları
Dergimizde yayınlanan makaleler DSpace ve LOCKSS’ta dijital olarak arşivlenir. Ayrıca yayımlanan makaleler, yazarı tarafından çalıştığı üniversitenin kurumsal arşivinde, konulu arşivlerde veya diğer her türlü arşivde ambargo süresi olmaksızın erişime açılabilir. Böylece bu yayına herkes ücretsiz olarak hemen ulaşabilir.
Dergimizde açık erişim olarak yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-GayrıTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) olarak lisanslıdır. Makale yayımlanmak üzere kabul edildiğinde, yazarlar telif haklarını CC BY-NC-ND 4.0 lisansı altında dergimize devretmeyi kabul ederler.
Dergimizde açık erişim olarak yayımlanan tüm makalelere https://dergipark.org.tr/tr/pub/ozelegitimdergisi/archive adresinden çevrimiçi ve ücretsiz olarak ulaşılabilir.
Lisans Kapsamı
Paylaşım: Eser, her ortamda ve formatta kopyalanabilir ve yeniden dağıtılabilir. Lisans şartları yerine getirildiği sürece, lisans sahibi bu özgürlükleri (belirtilen hakları) iptal edemez.
Aşağıdaki şartlar altında:
Atıf: Eseri kullananlar, yazar(lar)a uygun atıf yapmalı, lisans bağlantısını sunmalı ve değişiklik yapıldıysa bunu belirtmelidir. Bunlar uygun bir şekilde yerine getirilmiş olsa da, lisans sahibi sizi ve kullanım şeklinizi onaylamayabilir.
Ticari Olmayan Kullanım: Eser ticari amaçlarla kullanılamaz.
Türetilemez: Eser üzerinde değişiklik yapılamaz, yeni eserler türetilip dağıtılamaz.
Ek Kısıtlama Yoktur: Lisansın verdiği haklar, teknolojik önlemler veya yasal düzenlemelerle kısıtlanamaz.
3- Özel Sayı Politikası
Dergimi Yayın Kurulu'nun talebi üzerine yılda bir kez özel sayı yayımlanabilir. Özel sayıda yer alması için gönderilen makaleler önce Editöryal ön incelemeye tabi tutulur. Sonra derginin yazım kurallarına uygunluk açısından incelenir ve intihali önlemek için benzerlik tarama yapılır. Bu aşamalardan sonra çift taraflı körleme modelinin kullanıladığı akran değerlendirmesi sürecine alınır.
4-Ücret Politikası
Dergide makale yayını ve makale süreçlerinin yürütülmesi ücrete tabi değildir. Dergiye gönderilen ya da yayın için kabul edilen makaleler için hiçbir ad altında işleme ücreti ya da gönderim ücreti alınmaz.
5-Reklam ve Sponsorluk Politikaları
Dergimizde, reklam ve sponsorluk kabul edilmemektedir. Dergimizin tüm giderleri Yayıncı tarafından karşılanmaktadır.
Dergimizde makale gönderimi, değerlendirme ve yayın süreçleri tamamen ücretsizdir. Gönderilen veya yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için herhangi bir ücret talep edilmemektedir. Yayın politikamız gereği, sponsorluk ve reklam kabul edilmemekte olup, dergimizin tüm giderleri Ankara Üniversitesi tarafından karşılanmaktadır.
https://avesis.erdogan.edu.tr/asiye.sengul
Dr. Kıyak 2012 yılında Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Zihin Engelliler Öğretmenliği Programı'ndan lisans, 2016 yılında Anadolu Üniversitesi Özel Eğitim Anabilim Dalı Zihin Engelliler Öğretmenliği Programı’nda yüksek lisans ve 2020 yılında aynı anabilim dalında Zihin Engelliler Öğretmenliği Programı’nda doktora eğitimini tamamlamıştır. 2013-2018 yılları arasında Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü'nde ve Engelliler Araştırma Enstitüsü'nde görev yapmış ve bu süreçte gelişimsel yetersizliği olan çocuklarla bireysel ve grup eğitimleri yürütmüştür. 2018-2021 yılları arasında Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü'nde araştırma görevlisi olarak çalışmıştır. 2024 yılında doçent ünvanını almış olan Dr. Kıyak'ın bilimsel ilgi alanları arasında bilimsel dayanaklı uygulamalar, etkili öğretim, tek-denekli araştırmalar, davranış problemleri ile öğretmenlerin mesleki gelişimleri yer almaktadır ve uluslararası ve ulusal hakemli dergilerde yayınlanmış makaleleri, kitap bölümleri ve kongrelerde sunulmuş çok sayıda bildirisi bulunmaktadır. Dr. Kıyak 2022 yılından beri Uşak Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü'nde çalışmaktadır.
Samet Burak Taylan, lisans eğitimini 2017 yılında Ankara Üniversitesi Zihin Engelliler Öğretmenliği programında almıştır. 2020 yılında Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsünde Özel Eğitim yüksek lisans programını, 2025 yılında Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsünde Özel Eğitim doktora programını tamamlamıştır.
Dr. Çiğdem Tıkıroğlu 2002 yılında Pamukkale Üniversitesi Hemşirelik lisans programından, 2008 yılında aynı üniversitenin Okulöncesi Öğretmenliği lisans programından mezun olmuştur. 2002-2009 yılları arasında Ege Üniversitesi ve Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanelerinde hemşire olarak görev yapmıştır. 2009 yılında Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümünde araştırma görevlisi olarak çalışmaya başlamıştır. 2009 yılında Anadolu Üniversitesinde, Zihin Engelliler Öğretmenliği alanında yüksek lisansa başlamıştır. 2011 yılında aynı üniversitenin Zihin Engelliler Öğretmenliği programında bütünleşik doktora eğitimine başlamış ve eğitimini 2019 yılında tamamlamıştır. 2020 yılından itibaren Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümünde öğretim üyesi olarak görev yapan Tıkıroğlu’nun bilimsel çalışma alanları arasında doğal gelişimsel davranışsal müdahaleler, Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda sosyal etkileşim ve akran aracılı müdahaleler yer almaktadır.
1983 yılında Burdur’da doğmuş, orta öğrenimini Burdur Anadolu Öğretmen Lisesinde tamamlamıştır. Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Programı’ndan 2005 yılında lisans derecesini almıştır. Anadolu Üniversitesi Özel Eğitim Bölümü Zihin Engelliler Öğretmenliği Programı’ndan 2010 yılında yüksek lisans, 2016 yılında doktora derecelerini almıştır. 2006-2017 yılları arasında Anadolu Üniversitesi Engelliler Araştırma Enstitüsü’nde araştırma görevlisi olarak görev yapmıştır. TÜBİTAK Yurt Dışı Doktora sırası Araştırma Bursu ile Amerika Birleşik Devletleri’nde Texas A&M Üniversitesi’nde konuk araştırmacı olarak doktora tezi için çalışmalarda bulunmuştur. 2023 yılında Doçent unvanı almıştır ve Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Özel Eğitim Bölümü’nde öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. TÜBİTAK ve üniversiteler tarafından desteklenen projelerde yürütücülük ve araştırmacılık yapmıştır. Dr. Genç-Tosun’un uluslararası ve ulusal dergilerde yayımlanmış makaleleri, kitap bölümleri, uluslararası ve ulusal konferanslarda sunulmuş bildirileri bulunmaktadır. Otizm spektrum bozukluğu ve diğer gelişimsel yetersizliği olan bireylerin eğitimi, alternatif ve destekleyici iletişim sistemleri, uygulamalı davranış analizi, kanıta dayalı uygulamalar, tek denekli deneysel araştırma yöntemleri, meta-analiz Dr. Genç-Tosun’un bilimsel çalışma konuları arasındadır.
Gizem Yıldız Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programından 2011 yılında mezun olmuştur. Yıldız 2013 yılında Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Özel Eğitim Anabilim Dalı, Zihin Engellilerin Eğitimi programında başladığı bütünleşik doktora eğitimini 2020 yılında tamamlamıştır. 2023 yılında özel eğitim alanında Doçent ünvanını almıştır. Şu anda Anadolu Üniversitesi Özel Eğitim Bölümü Otizm Spektrum Bozukluğu ABD'nda öğretim üyesidir.
Yıldız, zihin yetersizliği veya otizmi olan yetişkinlerin eğitimi, bağımsız yaşam eğitimi, mesleki eğitim, aile eğitimi, cinsel eğitim ve dijital güvenlik alanlarında bilimsel çalışmalar yürütmektedir. Yıldız, gelişimsel yetersizliği olan bireylerin çalışma yaşamına hazırlanmasına ve istismardan korunmasına yönelik projelerde çalışmaktadır.
1994 yılında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü, Zihin Engellilerin Eğitimi Anabilim Dalı'ndan lisans derecesini aldı. Aynı üniversite ve bölümde 2002 yılında yüksek lisans, 2009 yılında da doktora çalışmalarını tamamladı. 2012 yılına kadar özel sektörde özel eğitim uzmanı ve yönetici olarak çalıştıktan sonra Gazi Üniversitesi Özel Eğitim Bölümü’nde öğretim görevlisi olarak görev yapmaya başladı. 2020 yılında doçent unvanını aldı. Halen aynı üniversitede erken okuryazarlık, ilk okuma yazma öğretimi, Türkçe öğretimi, matematik öğretimi gibi akademik becerilerin kazandırılması ve bütünleştirme ile ilgili lisans ve lisansüstü dersleri yürütmektedir. Öğrenme güçlükleri ile ilgili birçok projelerinde görev almıştır. Bilimsel çalışma alanları erken okuryazarlık, erken matematik, ilk okuma yazma öğretimi ile okuma yazma güçlükleri ve bu güçlüklere yönelik eğitsel müdahalelerdir.
Hatice Öz, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi'nde Doktor Öğretim Üyesi olarak görev yapmaktadır. Kendisi işitme yetersizliğinden etkilenen bireylere ve okuma güçlüklerine yönelik çalışmalar yürütmektedir.
Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Yeteneklilerin Eğitimi Anabilim Dalında çalışan Şule Demirel Dingeç, aynı zamanda ÜYEP Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde merkezin kuruluşundan 2024 yılına dek sosyal programlar ve aile eğitimi koordinatörlüğünü yürütmüştür. Kendisi özel yeteneklilerin eğitimi alanında yüksek lisansını ve doktorasını tamamlamıştır. Aynı alanda doçentliğini almıştır. Türkiye’nin ilk yerli zekâ ölçeği ASİS’in yazarlarından biridir. Özel yetenekli öğrencilerde karakter gelişimi, değerler eğitimi, üstün yeteneğin sosyokültürel boyutları ve üstün yetenekli bireylerin aileleri konularına ilişkin çalışmaları bulunmaktadır.
1994 yılında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü, Zihin Engellilerin Eğitimi Anabilim Dalı'ndan lisans derecesini aldı. Aynı üniversite ve bölümde 2002 yılında yüksek lisans, 2009 yılında da doktora çalışmalarını tamamladı. 2012 yılına kadar özel sektörde özel eğitim uzmanı ve yönetici olarak çalıştıktan sonra Gazi Üniversitesi Özel Eğitim Bölümü’nde öğretim görevlisi olarak görev yapmaya başladı. 2020 yılında doçent unvanını aldı. Halen aynı üniversitede erken okuryazarlık, ilk okuma yazma öğretimi, Türkçe öğretimi, matematik öğretimi gibi akademik becerilerin kazandırılması ve bütünleştirme ile ilgili lisans ve lisansüstü dersleri yürütmektedir. Öğrenme güçlükleri ile ilgili birçok projelerinde görev almıştır. Bilimsel çalışma alanları erken okuryazarlık, erken matematik, ilk okuma yazma öğretimi ile okuma yazma güçlükleri ve bu güçlüklere yönelik eğitsel müdahalelerdir.
Konya Ereğli’de doğan Hatice Bakkaloğlu ilkokul ve ortaokul eğitimini Ayrancı/Karaman’da, lise eğitimini ise Çanakkale’de tamamlamıştır. Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi’nde Çocuk Gelişimi ve Okul Öncesi Eğitimi alanında 1994 yılında lisans eğitimini, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü’nde Özel Eğitim alanında 1998 yılında yüksek lisans ve 2004 yılında doktora eğitimini tamamlamıştır. Dr. Bakkaloğlu Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü’nde 2000-2003 yılları arasında Araştırma Görevlisi, 2005-2010 yılları arasında Dr. Öğretim Görevlisi, 2010-2015 yılları arasında Yardımcı Doçent ve 2015-2020 yılları arası Doçent ve Mart 2021 tarihinden itibaren ise Profesör olarak çalışmalarını sürdürmektedir. Dr. Bakkaloğlu erken müdahale, erken çocukluk özel eğitimi, okul öncesinde kaynaştırma/bütünleştirme, öğretmen eğitimi ve ilgili konularda lisans ve lisansüstü düzeyde dersler vermekte, yüksek lisans ve doktora tezlerinde danışmanlık yapmaktadır.
Dr. Bakkaloğlu’nun ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlanan pek çok araştırmasının yanı sıra kitap editörlükleri, kitapları, kitap bölümleri, çeviri editörlükleri, ulusal ve uluslararası kongrelerde sunulan çok sayıda bildirisi ile konferans/panel/sempozyum sunumları bulunmaktadır. Dr. Bakkaloğlu ulusal ve uluslararası on altı projede yürütücü ya da araştırmacı olarak görev almıştır. Son yıllarda otizm spektrum bozukluğu, gelişimsel gerilik, erken müdahale, erken çocukluk özel eğitimi, okul öncesinde kaynaştırma/bütünleştirme, okul öncesinde sınıf-içi ve gelişimsel geçişler, özel gereksinimli çocuklarda akran kabulü, öğretmen-öğrenci ilişkisi, okula uyum ile öğretmen eğitimi ve mesleki gelişim konularında araştırmalar yürütmekte ve projelerde görev almaktadır.
Dr. Bakkaloğlu bilimsel çalışmalarının yanı sıra 2017-2024 yılları arasında Ankara Üniversitesi Özel Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi Müdürlüğü ve 2021-2024 yılları arasında Özel Eğitim Bölümü Bölüm Başkanlığı görevlerini üstlenmiştir. Dr. Bakkaloğlu halihazırda 2015 yılında başlayan Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi Baş Editörlük görevini de yürütmektedir. Dr. Bakkaloğlu evlidir ve bir erkek çocuğun annesidir.
1983 yılında Burdur’da doğmuş, orta öğrenimini Burdur Anadolu Öğretmen Lisesinde tamamlamıştır. Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Programı’ndan 2005 yılında lisans derecesini almıştır. Anadolu Üniversitesi Özel Eğitim Bölümü Zihin Engelliler Öğretmenliği Programı’ndan 2010 yılında yüksek lisans, 2016 yılında doktora derecelerini almıştır. 2006-2017 yılları arasında Anadolu Üniversitesi Engelliler Araştırma Enstitüsü’nde araştırma görevlisi olarak görev yapmıştır. TÜBİTAK Yurt Dışı Doktora sırası Araştırma Bursu ile Amerika Birleşik Devletleri’nde Texas A&M Üniversitesi’nde konuk araştırmacı olarak doktora tezi için çalışmalarda bulunmuştur. 2023 yılında Doçent unvanı almıştır ve Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Özel Eğitim Bölümü’nde öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. TÜBİTAK ve üniversiteler tarafından desteklenen projelerde yürütücülük ve araştırmacılık yapmıştır. Dr. Genç-Tosun’un uluslararası ve ulusal dergilerde yayımlanmış makaleleri, kitap bölümleri, uluslararası ve ulusal konferanslarda sunulmuş bildirileri bulunmaktadır. Otizm spektrum bozukluğu ve diğer gelişimsel yetersizliği olan bireylerin eğitimi, alternatif ve destekleyici iletişim sistemleri, uygulamalı davranış analizi, kanıta dayalı uygulamalar, tek denekli deneysel araştırma yöntemleri, meta-analiz Dr. Genç-Tosun’un bilimsel çalışma konuları arasındadır.
Dr. Çiğdem Tıkıroğlu 2002 yılında Pamukkale Üniversitesi Hemşirelik lisans programından, 2008 yılında aynı üniversitenin Okulöncesi Öğretmenliği lisans programından mezun olmuştur. 2002-2009 yılları arasında Ege Üniversitesi ve Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanelerinde hemşire olarak görev yapmıştır. 2009 yılında Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümünde araştırma görevlisi olarak çalışmaya başlamıştır. 2009 yılında Anadolu Üniversitesinde, Zihin Engelliler Öğretmenliği alanında yüksek lisansa başlamıştır. 2011 yılında aynı üniversitenin Zihin Engelliler Öğretmenliği programında bütünleşik doktora eğitimine başlamış ve eğitimini 2019 yılında tamamlamıştır. 2020 yılından itibaren Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümünde öğretim üyesi olarak görev yapan Tıkıroğlu’nun bilimsel çalışma alanları arasında doğal gelişimsel davranışsal müdahaleler, Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda sosyal etkileşim ve akran aracılı müdahaleler yer almaktadır.
Gizem Yıldız Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programından 2011 yılında mezun olmuştur. Yıldız 2013 yılında Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Özel Eğitim Anabilim Dalı, Zihin Engellilerin Eğitimi programında başladığı bütünleşik doktora eğitimini 2020 yılında tamamlamıştır. 2023 yılında özel eğitim alanında Doçent ünvanını almıştır. Şu anda Anadolu Üniversitesi Özel Eğitim Bölümü Otizm Spektrum Bozukluğu ABD'nda öğretim üyesidir.
Yıldız, zihin yetersizliği veya otizmi olan yetişkinlerin eğitimi, bağımsız yaşam eğitimi, mesleki eğitim, aile eğitimi, cinsel eğitim ve dijital güvenlik alanlarında bilimsel çalışmalar yürütmektedir. Yıldız, gelişimsel yetersizliği olan bireylerin çalışma yaşamına hazırlanmasına ve istismardan korunmasına yönelik projelerde çalışmaktadır.
Hatice Öz, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi'nde Doktor Öğretim Üyesi olarak görev yapmaktadır. Kendisi işitme yetersizliğinden etkilenen bireylere ve okuma güçlüklerine yönelik çalışmalar yürütmektedir.
Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Yeteneklilerin Eğitimi Anabilim Dalında çalışan Şule Demirel Dingeç, aynı zamanda ÜYEP Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde merkezin kuruluşundan 2024 yılına dek sosyal programlar ve aile eğitimi koordinatörlüğünü yürütmüştür. Kendisi özel yeteneklilerin eğitimi alanında yüksek lisansını ve doktorasını tamamlamıştır. Aynı alanda doçentliğini almıştır. Türkiye’nin ilk yerli zekâ ölçeği ASİS’in yazarlarından biridir. Özel yetenekli öğrencilerde karakter gelişimi, değerler eğitimi, üstün yeteneğin sosyokültürel boyutları ve üstün yetenekli bireylerin aileleri konularına ilişkin çalışmaları bulunmaktadır.