Cilt: 16 Sayı: 2, 31.12.2015

Yıl: 2015

Makaleler

Ege Eğitim Dergisi, eğitimle ilgili akademik, evrensel bilim ölçütlerine uygun kuramsal ve uygulamalı çalışmaları yayımlayarak, hem alan uzmanları arasında hem de bilim ve toplum arasında etkileşim ve paylaşım sağlamayı hedeflemektedir.

Ege Eğitim Dergisi, eğitim alanına katkıda bulunan özgün araştırma makalelerini, deneme/derlemeleri ve çevirileri yayınlayan; hakemli, bilimsel bir dergidir. 
Ege Eğitim Dergisinde Türkçe ve İngilizce makaleler yayınlanmaktadır. Türkçe makaleler için İngilizce, İngilizce makaleler için Türkçe geniş özet istenmektedir.

Yazım Kuralları

Ege Eğitim Dergisine gönderilen Türkçe çalışmalar Makale Şablonu üzerinde, Yazım Kuralları belgesindeki yönergeler dikkate alınarak hazırlanır. Yazım Kurallarında belirtilmeyen durumlarda American Psychological Association (APA) (Amerikan Psikoloji Birliği) yayın kılavuzu (6. Basım, 2010) dikkate alınır. Makale Şablonuna ve Yazım Kurallarına uygun olmayan çalışmalar değerlendirmeye alınmamaktadır.

Etik İlkeler
Ege Eğitim Dergisi’nin yayın sürecinde, Yayın Etiği Komitesi’nin (Committee on Publication Ethics - COPE) yayınladığı "COPE Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors" ve "COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors" kılavuzlarında önerilen etik ilkeler temele alınmaktadır. Buna göre Ege Eğitim Dergisi’nin paydaşlarının aşağıdaki sorumlulukları yerine getirmeleri beklenmektedir:

Yazarların Etik Sorumlulukları
• Yazarların gönderdikleri yazının özgünlüğü konusunda hassas davranmaları beklenmektedir. Bu kapsamda Ege Eğitim Dergisi’ne gönderilecek olan yazıların başka bir dergide yayımlanmamış ve yayımlanmak üzere bir dergiye gönderilmemiş olması, benzerlik oranının Ege Eğitim Dergisi’nin belirlediği kıstaslara uyması ve yararlanılan kaynakların tamamının atıflarını içermesi gerekmektedir.
• Yazar listesinde adı bulunan kişilerin tamamının, yazıda düşünsel olarak katkısı bulunan kişiler olması gerekmektedir. Yazının başvurusu yapıldıktan sonra yazar adlarında ve sıralamalarında değişiklik yapılmamaktadır.
• Yazarlar arasında çıkar çatışması oluşabilecek durumlar varsa, bunların editöre iletilmesi gerekmektedir.
• Yazarların, yazının yayın sürecinde Editör Kurulu tarafından istenen belge, bilgi ve verileri kurul ile paylaşmaları beklenmektedir.
• Yazarların, yazının kapsadığı araştırma için Etik Kurul izni almış olmaları ve araştırmanın veri kaynağını oluşturan kurumlardan ve/veya kişilerden gerekli izinleri almış olmaları gerekmektedir.
• Kör hakemlik ve tarafsız değerlendirme yapılabilmesi için yazarların yayımlama sürecinde kimliklerini gizli tutmaya özen göstermeleri gerekmektedir.
• Yazı yayın sürecinde iken veya sonrasında, yazarların yazılarında fark ettikleri hataları, zaman kaybetmeden dergi editörüne ya da ilgili yayıncıya iletmeleri beklenmektedir.

Editörlerin Etik Sorumlulukları
• Editör, ulusal ve uluslararası fikri mülkiyet hakları standartlarına uygun davranmalıdır.
• Yazıları değerlendirme sürecinin işlem basamaklarını yayımlamalıdır.
• Yazıları değerlendirme ve yayımlama sürecinin nitelikli ve hızlı yürümesini sağlamalıdır.
• Yayın Kurulu, yazarlar, hakemler ve okuyucuları ile düşünce özgürlüğüne dayalı ve açık bir iletişim kurmalıdır.
• Yazının yayımlanması ile ilgili olumlu ya da olumsuz kararlarını, yazıyı bilimsel yönteme uygunluk açısından değerlendirerek vermelidir.
• Derginin yayın kapsamına giren yazıları, yöntem açısından büyük bir sorun içermedikleri sürece değerlendirme sürecine almalıdır.
• Yazarların yayın değerlendirme sürecindeki işlemlerini kolaylaştırmak için Yazım Kuralları Listesi’ni yayımlamalıdır.
• Yayımlama sürecinde ve sonrasında yazarların ve hakemlerin kimliklerini gizli tutmalıdır.
• Hakemlerin, değerlendirme raporlarını açıklayıcı ve yapıcı bir dil kullanarak oluşturmalarını sağlamalıdır.
• Derginin hakem havuzunu olabildiğince genişletmeli ve güncellemelidir.

Hakemlerin Etik Sorumlulukları
• Hakem, yalnızca kişisel uzmanlık alanına giren ve değerlendirmek için yetkin olduğuna inandığı yazıların hakemliğini kabul etmelidir.
• Yazıları ön yargılardan uzak ve tarafsız bir biçimde değerlendirmeye özen göstermelidir.
• Kör hakemlik ve tarafsız değerlendirme adına kimliğini gizli tutmaya özen göstermelidir. Yazarların kimlik bilgilerine ulaşmaya çalışmamalıdır. Değerlendirmeye başladığında ya da değerlendirme sırasında yazının yazarını/yazarlarını tanıdığını fark ederse, derhal hakemlik görevini sonlandırmalı ve bu konuda Editör Kurulu’nu bilgilendirmelidir.
• Değerlendirme işlemini verilen süre içinde tamamlamaya özen göstermelidir.
• Yazıya ilişkin değerlendirme raporunu açıklayıcı ve yapıcı bir dille oluşturmaya özen göstermelidir.
• Yazının içerdiği bilgileri, ancak yazının yayımlandığı durumda ve atıf yapmak koşuluyla kullanabilecektir.

Yayıncının Sorumlulukları
• Yayıncı, editör kararlarının ve yayın sürecinin bağımsız bir şekilde yürütülmesine olanak tanır.
• Derginin web sayfasında derginin açık, elektronik ve ücretsiz olarak erişimini sağlar.
• Ege Eğitim Dergisi’nde yayımlanan tüm makalelerin fikri mülkiyet haklarını korur ve yayımlanmamış her makalenin kaydını tutar.

Benzerlik Oranının Tespiti
Ege Eğitim Dergisi’ne gönderilen yazıların, başka yazarlardan ya da kendinden intihal yapılmadan hazırlanmış olması beklenmektedir. Yazının özgünlüğünün tespiti için yazarlardan, başvuru sırasında ve karar aşamasında benzerlik raporu almaları istenmektedir. Benzerlik oranı % 15 ve altında olmalıdır.
Ege Eğitim Dergisi'nde yayımlanacak / yayımlanmış olan yazılarda etik ilkelere aykırı uygulamaların fark edilmesi durumunda, söz konusu durumun ege.egitim.dergisi@gmail.com adresi üzerinden tarafımıza bildirilmesini rica ederiz.

Yayın Politikası
Ege Eğitim Dergisi'ne gönderilen yazıların yayımlanma süreci, şu şekilde işler:

Ön Kontrol Aşaması. Yazının, Ege Eğitim Dergisi’nin belirlediği benzerlik kabul oranına, yazım kurallarına ve şablonuna göre hazırlanma durumu ile derginin kapsamına ve bilimsel yönteme uygunluğu açılarından ön kontrolü yapılır. Bu aşamada, Editör Kurulu ve Yayın Kurulu, yazı için kabul ya da ret kararı verebilir veya düzeltme talebinde bulunabilir. Yazarlar makalelerini bu aşamada geri çekebilirler.

Değerlendirme Aşaması. Yazı, en az iki hakem tarafından değerlendirilir. Hakem değerlendirmeleri dikkate alınarak yazarlardan düzeltme talebinde bulunulabilir. Yazarların talep edilen düzeltmeleri 15 gün içinde yapmaları beklenir. Yazarların bu düzeltmeleri, gerekçelerini yazılı olarak açıklamak koşuluyla yapmama hakları saklıdır. Yazarlardan yazıları için özgünlük raporu almaları istenir. Hakemlerin değerlendirme sonuçları ve benzerlik raporu dikkate alınarak Editör Kurulu ve Yayın Kurulu tarafından yazının dergide yayımlanıp yayımlanamayacağına karar verilir.

Yazının Düzenlenmesi. Yayımlanmasına karar verilen yazı, Ege Eğitim Dergisi’nin redaksiyon editörleri ve teknik ekibi tarafından incelenir. Bu aşamada yazarlardan dil bilgisi ve yazım kuralları ile biçimsel düzenlemeler açısından düzeltmeler istenebilir. Yazarlar, bu aşamadaki düzenlemeleri yaptıkları durumda yazı yayımlanır. Aksi durumda, Editör Kurulu ve Yayın Kurulu tarafından, yazının yayımlanmaması yönünde karar verilebilir.

Bir yazının Ege Eğitim Dergisi’nde yayınlanma süreci, başvurudan itibaren ortalama 8 ay sürmektedir. 

Ege Eğitim Dergisi’nin yayıncısı olan Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi, yayıncılığı kamu yararı gözeterek ve kâr amacı gütmeksizin yapmayı ilke edinmiştir. Dolayısıyla yazarlardan yazılarının değerlendirilmesi ve/veya yayınlanması için herhangi bir ücret talep edilmemektedir. Okuyucular için de derginin web sayfasında derginin açık, elektronik ve ücretsiz olarak erişimi sağlanmaktadır.