1987 yılında Kütahya/Simav’da doğdu. Osmanbey İlköğretim Okulu ve Simav Cumhuriyet Lisesi’nde eğitimini tamamladı. 2010 yılında Selçuk Üniversitesi Tarih Öğretmenliği bölümünden mezun oldu. 2014 yılında “Türkiye’de Milli Tarih Anlayışı ve Öğretimi” başlıklı teziyle yüksek lisansını, 2018 yılında ise “II. Abdülhamid Döneminde Bursa’da Eğitim-Öğretim Faaliyetleri” başlıklı teziyle doktorasını tamamladı. 2022 yılında Tarih Eğitimi alanında Doçent unvanını aldı. 2012-2018 yılları arasında Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Tarih Öğretmenliği Anabilim Dalında Araştırma Görevlisi olarak çalıştı. 2020 yılından bu yana aynı anabilim dalında öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Lisans eğitiminde; Tarihe Giriş, Tarih Öğrenme ve Öğretme Yaklaşımları, Eğitim Tarihi, Okul Dışı Öğrenme Ortamları derslerini; Lisansüstü eğitimde ise Türk Eğitim Tarihi ve Tarih Öğretiminde Yerel ve Sözlü Tarih Yaklaşımları derslerini vermektedir. Tarih Eğitimi, Türk Eğitim Tarihi ve Cumhuriyet Tarihi alanlarında çalışmalarını sürdüren Vurgun’un çalışma alanlarıyla ilgili çeşitli kitap, kitap bölümü, makale ve bildirisi bulunmaktadır. Ahmet Vurgun, 2022 yılında Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi Haberleşme Üyeliğine seçilmiştir.
Ayşegül Gümrükçü Keskin, Bingöl Üniversitesi’nde öğretim görevlisi ve Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi’nde Sanatta Yeterlik öğrencisidir. Çalışmaları grafik tasarım, görsel iletişim ve sürdürülebilir tasarım alanlarına odaklanmaktadır. Tasarım-temelli araştırmaları sürdürülebilirlik, teknoloji ve tasarım arasında bağ kurmak için kullanmakta; ulusal ve uluslararası iş birliklerine katılarak tasarım, sürdürülebilirlik ve iletişim alanlarında bilgi üretimine katkı sunmaktadır.
Web
Web
Kadri Kınık, Lisans eğitimini 2016 yılında Bingöl Üniversitesi Sosyal Hizmet bölümünde tamamladı. Yüksek lisans eğitimini 2019 yılında Yalova Üniversitesi Sosyal Hizmet Anabilim Dalı’nda “Kültüre Duyarlı Sosyal Hizmet Bağlamında Türkiye’de Koruyucu Aile Modeli: İstanbul ve Bingöl Örneği” adlı tez başlığıyla tamamladı. Doktora eğitimini ise 2025 yılında Yalova Üniversitesi Sosyal Hizmet Anabilim Dalı’nda Aile Danışmanlığı Hizmeti Alan Bireylerin Yakınlık İlişkileri ve Evlilik Doyumunun Karma Yöntemle Araştırılması adlı tez başlığıyla tamamladı. 2018 yılında Biruni Üniversitesinde Aile Danışmanlığı ve Oyun Terapisi eğitimi ve süpervizyonu aldı. İrem Bray Eğitim ve Danışmanlığının gerçekleştirdiği “Değişime Hazır mısınız?” Çift ve Aile Terapisi Atölye Çalışmasında süpervizyon eğitimini aldı. Çeşitli üniversitelerde aile ile ilgili bildiriler sundu. Aile ilgili çeşitli alanlarda araştırmaları devam etmektedir. Halihazırda Munzur Üniversitesi Sosyal Hizmet ve Danışmanlık Bölümü Bölüm Başkanı olarak Öğr. Gör. Dr. unvanıyla görevini sürdürmektedir.
Mahsum AVCI CV
2005 yılında Atatürk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalı lisans eğitimini tamamlamıştır. Mezuniyetini hemen ardından Ankara’da bir özel eğitim kurumunda (Rehabilitasyon Merkezi) çalıştı. 2006- 2017 yılları arasında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı lise ve Rehberlik araştırma merkezlerinde ( RAM) Psikolojik Danışman olarak çalışmıştır. 2016 yılında Atatürk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalında “Lise öğrencilerinin kişilerarası problem çözme becerilerinin sosyometrik statülerine göre incelenmesi” konulu tezi ile Yüksek Lisans eğitimini tamamlamıştır. Rehberlik Araştırma Merkezi Müdürlüğünde çalıştığı süre içinde idareci, öğretmen ve ailelere Psikoeğitim Eğitici Eğitimi, Bağımlılıkla Mücadele, Özel Eğitim Formatörlük, 0-18 yaş aile eğitimi ve İletişim Becerileri Eğitimcilerin Eğitimi Kurslarını vermiştir. Doktora öğrenimi boyunca Doç. Dr. Taşkın Yıldırım’dan Dinamik Yönelimli Kısa-Yoğun-Acil Psikoterapi Eğitimini usta-çırak ilişkisi içerinde almıştır. Ayrıca Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu’ndan Bilişsel Davranışçı Eğitiminin yanı sıra farklı kurumlardan Psikolojik Testler (Objektif ve Projektif), EMDR ( Temel, İleri ve Çocuk), Dr. Manfield’en temel ve ileri düzey Flash Emdr tekniği, Kısa Süreli Çözüm Odaklı Terapi eğitimini almıştır. Avcı; çeşitli kurumlar tarafından desteklenen ‘Travmatik Yasantılarda Psikolojik İlk Yardım ve Kriz Olaylarına Müdahale Eğitici Eğitimi’, ‘Psikolojik Travma, Yas Tedavisi, İstismar mağduru bireylerle EMDR projesi’ ve ‘Zekâ Oyunları Eğitici Eğitimi Projelerini’ yazmış ve yürütmüştür. 2021 yılında İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsünde ‘‘Objektif ve Projektif Testler Bağlamında Travmatik Yas Yaşayan ile Yaşamayan Üniversite Öğrencilerinin Ruhsal Süreçlerinin İncelenmesi’’ konulu teziyle doktora eğitimini tamamlamıştır. 2018 yılında Bingöl üniversitesine Öğretim Görevlisi olarak atanmıştır. O tarihten bugüne aynı üniversitenin Fen Edebiyat Fakültesi Psikoloji ve Sosyal Hizmet Bölümlerinde Çocuk ve Ergen Psikopatolojisi, Psikolojik Testler, Yetişkinlik, Yaşlılık ve Ölüm Psikolojisi, Kısa Dinamik Terapi, Aile Danışmanlığı ve Terapisi, Anormal Psikolojisi I ve II, Psikolojiye Giriş, Kriz ve Krize Müdahale, Sosyal Psikoloji, Sosyal Hizmet Müdahalesi II, Sosyal Hizmet Müdahalesi I, Tıbbi ve Psikiyatrik Sosyal Hizmet ve Sosyal Hizmette Görüşme Teknikleri derslerini vermiştir. Psikolojik Danışman olan Avcı; travmatik yas, yas, rüya analizi, rüyaların psikoterapide kullanılması, projektif teknikler, kişilik özellikleri, ruhsal belirtiler ve intihar alanlarında bilimsel çalışmalar yapmaktadır.
Batman Kozluk'ta doğdu. Ankara Üniversitesi'nde Tarih lisansını ve Yakınçağ Tarihi alanında "Osmanlı-Rus ilişkileri çerçevesinde Kırım Savaşı, 1853-1856" isimli tezle yüksek lisansını tamamladı. Fırat Üniversitesi'nde "Osmanlı İmparatorluğu'nda Milli Aşireti (18-19. Yüzyıl)" konulu tezle doktor ünvanını aldı. Çalışmaları genel olarak 19. ve 20. yüzyıl Osmanlı İmparatorluğu'ndaki millet, cemaat ve aşiret tarihleri temaları ile Şarkî Anadolu şehir tarihlerini ve halklarını konu almaktadır. Halen Mardin Artuklu Üniversitesi'nde Yakınçağ Osmanlı Tarihi alanında görev yapmaktadır.
Doç. Dr., Mardin Artuklu Üniversitesi Türkiye'de Yaşayan Diller Enstitüsü Kürt Dili ve Kültürü Aaabilim Dalı
Yazar Ekinci 1985 yılında Mersin’de doğdu. İlk, orta ve lise öğrenimini Mersin’de tamamlamıştır. 2008 yılında Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı’ndan mezun olmuştur. 2013 yılında Necmettin Erbakan Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı’nda bilim uzmanlığı, 2019 yılında ise doktora derecesini, Mart 2024 yılında doçent unvanını almıştır. 2008 ile 2017 yılları arasında Adana ve Konya’da Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilk ve orta eğitim kurumlarında okul psikolojik danışmanı olarak görev yaptı. 2013 yılında TFF Futbol Psikolojik Performans Danışmanlığı lisansını aldı. 2013 ile 2018 yıllarında futbol Konyaspor Futbol Kulübünde futbol psikolojik performans danışmanlığı yaptı. 2017 ile 2021 yılları arasında Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Kazım Karabekir Meslek Yüksek Okulu’nda Sosyal Hizmetler bölümünde öğretim görevlisi olarak çalıştı. 2021 yılından itibaren Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı’nda öğretim üyesi olarak çalışmalarını sürdürmektedir. Yazar evli ve iki çocuk sahibidir.
Prof. Dr. Oğuz Tekin, Koç Üniversitesi Arkeoloji ve Sanat Tarihi Bölümü öğretim üyesi ve aynı zamanda Suna & İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Merkezi Direktörü’dür. Türkiye’deki müze ve özel koleksiyonlardaki sikkeler ile ticari ağırlıkların yayımlanmasını amaçlayan Sylloge Nummorum Graecorum Türkiye ve Corpus Ponderum Antiquorum et Islamicorum projelerinin de direktörü olan Tekin’in bu alanlarda yayımlanmış çok sayıda çalışması bulunmaktadır.
Pınar Seden MERAL, yüksek lisans ve doktora eğitimini Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi'nde tamamladı. Üniversiteden mezun olduktan sonra çeşitli özel eğitim kurumları, çeviri büroları ve yayın kuruluşlarında İtalyanca öğretmeni, çevirmen ve editör olarak çalıştı. Meral, 2002 yılında Kadir Has Üniversitesi İletişim Fakültesi'nin kuruluşunda araştırma görevlisi olarak yer aldı ve uzun yıllar orada çalıştı. 2009 yılında Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu'nda Halkla İlişkiler ve Tanıtım Program Başkanı olarak çalışmaya başladı. Kurumunda birçok idari ve akademik görevde bulunan Pınar Seden Meral, Sanat ve Tasarım Fakültesi Dekan Yardımcısı, İletişim ve Tasarım Bölüm Başkanı, Beykoz Üniversitesi Yönetim Kurulu Üyesi, Beykoz Üniversitesi Senato Üyesi, Beykoz Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Yönetim Kurulu Üyesi, Beykoz Üniversitesi Etik Kurul Üyesi, Lisansüstü Programlar Enstitüsü Müdür Yardımcısı ve 2016 yılında Beykoz Üniversitesi'nin kurulmasıyla birlikte İletişim Tasarımı ve Semiyotik Anabilim Dalı Başkanı gibi görevler üstlenmiştir. Başlıca çalışma alanları arasında marka tasarımı, marka yönetimi, reklamcılık ve kurumsal kimlik yer almaktadır. Meral ayrıca etkili iletişim ve beden dili konusunda sertifika eğitimleri vermektedir. Çok sayıda makale ve kitap bölümü yayınlanmış olan Pınar Seden Meral, akademik ve idari görevlerini sürdürmektedir.
1990’da İstanbul’da doğdu. 2008’de Kartal Anadolu İmam Hatip Lisesi’nden; 2012’de Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden mezun oldu. 2012-2017 yılları arasında Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde; 2017-2020 yılları arasında İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi’nde Hadis Anabilim Dalı’nda araştırma görevlisi olarak görev yaptı. 2014’de Şia Tefsirlerinde Hadis Kullanımı -el-Ayyâşî Tefsiri Örneği- isimli teziyle yüksek lisansını; 2019’da Sahâbe Döneminde Coğrafya ve Kültürün Hadis Rivayetine Etkisi isimli teziyle doktorasını tamamladı. Hâlihazırda Yalova Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Hadis Anabilim Dalı’nda öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır.
Web
Siyer, siyer yazıcılığı, meğazi, Endülüs, Kültür Tarihi, Biyografi
Ortadoğu'da etnik ve dini grupları çalışır. Seküler ve İslamcı grupları çalışmakla birlikte özel olarak Irak'taki Seküler ve İslamcı Kürt gruplar çalışmaları içinde yer alır.
BUSBED, ilk sayısını 2011 bahar döneminde yayımlamış ve Sosyal ve Beşeri Bilimlerin her alanında özgün, yayımlanmamış, yayımlanmak üzere başka yere gönderilmemiş, makale, kitap kritiği, çeviri, derleme ve sempozyum değerlendirmesi gibi çalışmaların bilim alanına sunulması amacıyla kurulmuş akademik bir dergidir.
BUSBED, Bahar (Nisan) ve Güz (Ekim) dönemi olmak üzere yılda iki defa çıkarılan akademik, uluslararası ve hakemli bir dergidir.
Dergimizde aşağıda belirttiğimiz alanlardan üretilen ve onlarla ilişkili akademik makaleler yayımlanmaktadır:
BUSBED, Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tarafından yayımlanan uluslararası akademik bir dergidir. Bahar (Nisan) ve Güz (Ekim) dönemi olmak üzere yılda 2 sayı olarak yayımlanır. Dergimizin yayın dili, Türkçe ve İngilizcedir. Makale son kabul tarihleri: Bahar Dönemi için Kasım ayı sonu, Güz Dönemi için Mayıs ayı sonudur. Yayımlanmak üzere gönderilen makaleler ön kontrol, intihal taraması, şablon uygunluğu, dil editörlüğü, hakem değerlendirmesi, revizyon/düzenleme belgesi kontrolü ve son okuma aşamalarından geçirilmektedir. Ön Kontrol aşamasında üç defa incelendiği halde bu süreçten geçemeyen çalışma, yazara iade edilmekte ve aynı yayın döneminde tekrar işleme alınmamaktadır. Ön Kontrol aşamasını geçen çalışmalar ise çift taraflı kör hakemlik ilkesi çerçevesinde en az iki hakemin görev aldığı değerlendirme sürecine alınmaktadır.
- Makalelerde APA 7 referans stili kullanılmaktadır.
- Makale, gönderilmeden önce dergi yazım kurallarına uygun hale getirilmelidir. Dergi yazım kurallarına uyumlu olmayan makaleler değerlendirmeye alınmayacaktır.
- Makale dosyasında yazar bilgisinin veya yazar adının öğrenilmesine yol açacak ifadelerin yer almaması gerekmektedir.
- Oluşturduğumuz taslak/şablon üzerinden makalenizi düzenleyip göndermeniz gerekmektedir. Örnek şablona uygun olmayan çalışmalar dikkate alınmayacaktır.
- Bazı çalışmalarda şablonda belirtilen unsur ve başlıkların olmaması problem teşkil etmemektedir. Çalışmanın kapsamında göre başlıklar değişkenlik gösterebilir.
- Hakem yorumlarının yazar tarafından düzenlenmesi aşamasında Revizyon Belgesi şablonu doldurulmalıdır. Bu şablonda hakemin önerdiği düzeltmeler ve yapılan düzeltmeler tek tek eklenerek sisteme yüklenmelidir. Revizyon belgesi doldurulmayan çalışmalar yazara iade edilecektir.
- Çalışmanın hakem süreci tamamlandıktan sonra yazarlara sonra kontrolleri yapmaları için yayın geri gönderilecektir. Yazar BUSBED-Kontrol Listesi belgesini doldurup gerekli düzeltmeleri yaptıktan sonra çalışmalarını tekrar sisteme yüklemeleri beklenmektedir.
AI Kullanım Politikası: Yazarların araştırma yardımı, veri analizi ve dil geliştirme için yapay zeka (YZ) araçlarını kullanmalarına izin verilir. Ancak, YZ tarafından oluşturulan tüm içerik, YZ'nın katılımının niteliği ve kapsamı dahil olmak üzere yazıda şeffaf bir şekilde açıklanmalıdır. Yazarlar, çalışmanın doğruluğu, bütünlüğü ve özgünlüğünden tamamen sorumludur. YZ araçları ortak yazar olarak listelenmemelidir. Dergiler, etik standartlara uyumu sağlamak için açıklanmamış veya uygunsuz YZ kullanımı tespit edildiğinde gönderileri reddetme hakkını saklı tutar.
ÖRNEK MAKALE ŞABLONU İÇİN TIKLAYINIZ
- Diğer kaynak türleri ile ayrıntılı bilgiye APA 7 resmi internet sitesinden ulaşabilirsiniz. Bu sitede yer alan APA Stil 1 ve APA Stil 2 dokümanları için tıklayınız. Ayrıca bazı APA 7 örneklerine ulaşmak için tıklayınız.
Makalelerin Yayımlanmasını Engelleyen Önemli Hususlar
1. Editörler Kurulunun uygun görmediği,2. Yazarlar tarafından iThenticate, Turnitin veya intihal.net programı üzerinden alınan intihal benzerlik raporlarında bir kaynaktan benzerlik oranı %2'den, toplam benzerlik oranı ise %15'ten fazla olan,
3. Yazar ORCID numarası olmayan,
4. Yazar üye ve künye bilgileri yeterli olmayan,
5. Dergi yazım kurallarına ve taslağına göre hazırlanmayan,
6. Türkçe, İngilizce ya da duruma göre Arapça özeti olmayan veya düzgün hazırlanmayan,
7. Zorunlu haller dışında, klasik sayfa altı dipnot sistemi kullanılan,
8. Editörler Kurulu’nun özel kararı dışında, yazarın yılda bir makale sayısını aşan,
9. Sayfa altı, iç kısmı veya dosya adında yazar adı bulunan,
10. Editör ön incelemesinde içerik, düzen, kaynak, değerlendirme, yöntem, dil vs. bakımından yetersiz görülen,
11. Editörler Kurulu’nun özel kararı dışında, 8 sayfadan az, 20 sayfadan fazla olan,
12. Derginin basım ve yayım sürecine girmesine kadar değerlendirme süreci tamamlanamayan,
13. Daha önce reddedilmiş olan,
14. Derginin ilgili sayı kapasitesini aşan makaleler değerlendirmeye alınmaz/yayımlanmaz.
Ayrıca “Etik Kurul İzni Gerektiren” çalışmalar için ilgili Etik Kurul Raporu'nu yüklemek zorunludur. Daha fazla detay için "Etik ilkeler ve Yayın Politikası" başlığına bakabilirsiniz.
Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (BUSBED), yayın sürecindeki tüm paydaşlardan aşağıda belirtilen etik kural ve sorumlulukları taşımalarını beklemektedir. Bu sorumluluklar Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan rehberler ve politikalar dikkate alınarak hazırlanmıştır.
Bilginin tarafsız ve saygın bir şekilde gelişimine ve dağıtımını benimsemiştir. Editörlerin, hakemlerin ve yazarların, uluslararası yayım etik kurallarına uyması ve makalelerin yazım kurallarına uyumlu olması zorunluluğu vardır. Yayımlanmak üzere çalışmalarını göndermiş olan yazarlar, yazıları ile ilgili telif haklarını zorunlu olarak Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi’ne devretmiş sayılırlar. Yazarlardan herhangi bir ücret talep edilmez. Yazarların değerlendirmeleri, dergimizin resmi görüşü olarak kabul edilemez. Çalışmaların her türlü sorumluluğu yazarlarına aittir. Araştırma ürünleri için etik kurul raporu gerekmiş ise, inceleme üzerinde bu raporun alınmış olduğu kaydedilmelidir. Araştırma ile ilgili intihal, atıf manipülasyonu, sahte veri uydurma vb. suiistimallerin tespit edilmesi halinde yayım ve etik ilkelerine göre davranılır. Bu durumda çalışmanın yayımlanmasını önlemek, yayımdan kaldırmak ya da başka işlemler yapmak için gerekli her türlü adımlar atılır.
AI Kullanım Politikası: Yazarların araştırma yardımı, veri analizi ve dil geliştirme için yapay zeka (YZ) araçlarını kullanmalarına izin verilir. Ancak, YZ tarafından oluşturulan tüm içerik, YZ'nın katılımının niteliği ve kapsamı dahil olmak üzere yazıda şeffaf bir şekilde açıklanmalıdır. Yazarlar, çalışmanın doğruluğu, bütünlüğü ve özgünlüğünden tamamen sorumludur. YZ araçları ortak yazar olarak listelenmemelidir. Dergiler, etik standartlara uyumu sağlamak için açıklanmamış veya uygunsuz YZ kullanımı tespit edildiğinde gönderileri reddetme hakkını saklı tutar.İNTİHAL BENZERLİK RAPORLARI, iThenticate, Turnitin veya intihal.net programı üzerinden yazarlar tarafından alınacak, ayrı bir dosya halinde makalelerle birlikte gönderilecektir. Raporu eklenmeyen, bir kaynaktan benzerlik oranı %2'yi, toplam benzerlik oranı %15'i (kaynakça hariç) aşan makaleler değerlendirmeye alınmayacaktır.
Etik İlkeler Politikası
I. Bilimsel araştırma ve yayın etiğine aykırı genel eylemler
a) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını, verilerini, uygulamalarını, yazılarını, şekillerini veya eserlerini, bilimsel etik kurallarına uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseriymiş gibi sunmak,
b) Sahtecilik: Araştırmaya dayanmayan veriler üretmek, sunulan veya yayınlanan eseri gerçek olmayan verilere dayandırarak düzenlemek veya değiştirmek, bunları rapor etmek veya yayımlamak, yapılmamış bir araştırmayı yapılmış gibi göstermek,
c) Çarpıtma: Araştırma kayıtları ve elde edilen verileri tahrif etmek, araştırmada kullanılmayan yöntem, cihaz ve materyalleri kullanılmış gibi göstermek, araştırma hipotezine uygun olmayan verileri değerlendirmeye almamak, ilgili teori veya varsayımlara uydurmak için veriler veya sonuçlarla oynamak, destek alınan kişi ve kuruluşların çıkarları doğrultusunda araştırma sonuçlarını tahrif etmek veya şekillendirmek,
ç) Mükerrer Yayın: Bir araştırmanın aynı sonuçlarını içeren birden fazla eseri doçentlik sınavı değerlendirmelerinde ve akademik terfilerde ayrı eserler olarak sunmak,
d) Dilimleme: Bir araştırmanın sonuçlarını araştırmanın bütünlüğünü bozacak şekilde, uygun olmayan biçimde parçalara ayırarak ve birbirine atıf yapmadan çok sayıda yayın yaparak belirli sınav değerlendirmelerinde ve akademik teşvik ve terfilerde ayrı eserler olarak sunmak,
e) Haksız Yazarlık: Aktif katkısı olmayan kişileri makale yazarlarına eklemek, aktif katkısı olan kişileri yazarlar arasına dahil etmemek, yazar sıralamasını gerekçesiz ve uygun olmayan bir biçimde değiştirmek, aktif katkısı olanların isimlerini yayım sırasında veya sonraki baskılarda eserden çıkarmak, aktif katkısı olmadığı halde nüfuzunu kullanarak ismini yazarlar arasına dahil ettirmek,
f) Diğer Etik İhlali Türleri: Destek alınarak yürütülen araştırmaların yayınlarında destek veren kişi, kurum veya kuruluşlar ile onların araştırmadaki katkılarını açık bir biçimde belirtmemek, insan ve hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalarda etik kurallara uymamak, yayınlarında hasta haklarına saygı göstermemek, hakem olarak incelemek üzere görevlendirildiği bir eserde yer alan bilgileri yayınlanmadan önce başkalarıyla paylaşmak, bilimsel araştırma için sağlanan veya ayrılan kaynakları, mekânları, imkânları ve cihazları amaç dışı kullanmak, tamamen dayanaksız, yersiz ve kasıtlı etik ihlali suçlamasında bulunmak (YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi, Madde 8)
II. Dergi Paydaşlarının Etik Sorumlulukları
a) Editörün Sorumlulukları
• Tarafsızlık
o Editör, makaleleri kabul etmek ya da reddetmek sorumluluk ve yetkisine sahiptir; ancak bu yetkiyi herhangi bir baskı ve yönlendirme olmadan tarafsız bir şekilde yerine getirmek zorundadır.
o Editör, gönderilen yazıların entelektüel içeriğini, yazarların ırk, cinsiyet, cinsel yönelim, yaş, engellilik, din, etnik köken, siyaset felsefesine bakılmaksızın değerlendirmekle mükelleftir.
o Editörler, dergi politikası, yayım kuralları ve akademik standartlara uymayan eksik ve hatalı araştırmaları hiçbir etki altında kalmadan reddetmek zorundadır.
o Editörler, makaleleri kabul etmek ya da reddetmek sorumluluk ve yetkisine sahiptir. Bu sorumluluk ve yetkisini yerinde ve zamanında kullanmak zorundadır.
• Gizlilik
o Editör, tüm yazı ve çalışmaları gizli belgeler olarak değerlendirilmelidir. Editörün izni olmadan bu yazı ve çalışmalar kimseye gösterilmemelidir.
o Yöneticiler ve editörlük personeli, gönderilen makale ile ilgili bilgileri yazar, hakemler ve olası hakemler dışında kimseye açıklamamalıdır.
o Editör, en az iki hakem tarafından değerlendirilen makalelerin çift taraflı kör hakemlik sistemine göre değerlendirilmesini sağlar ve hakemleri gizli tutar.
• Çıkar Çatışması ve Bilginin İfşa Edilmesi
o Gönderilen yazıda yer alan yayınlanmamış veriler, yazarın açık rızası olmadan editörler veya hakemler tarafından kendi araştırmalarında kullanılmamalıdır.
o Editör, kabul ya da reddettiği makalelerle ilgili çıkar çatışması içerisinde olmamalı, özgün ve alanına katkı sağlayacak makaleleri kabul etmelidir.
o Editörler, yanlış, eksik ve problemli makalelerin hakem raporu öncesi veya sonrasında geri çekilmesine ya da düzeltildikten sonra yayımlanmasına imkân vermelidir.
b) Hakemin Sorumlulukları
o Çalışmaların değerlendirmeleri herhangi bir tavır tutunmadan tarafsızca yapılmalıdır.
o Hakemler ile değerlendirme konusu makalenin paydaşları arasında çıkar çatışması olmamalıdır.
o Makale ile ilgili diğer makale, eser, kaynak, atıf, kural ve benzeri eksiklerin tamamlanmasını işaret edilmelidir.
o Çift taraflı kör hakemlik sistemine binaen değerlendirmesi yapılmış makaleler veya hakemleri açıklanmamalıdır.
NOT: Dergimiz idaresi, hakemlik sürecinin etik yayıncılık kuralları çerçevesinde başarılı bir şekilde yürütülmesini ve iyileştirilmesini taahhüt eder. Araştırmaların paydaşları ve okuyucularının, Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi'nde yayımlanan incelemelerde gördükleri intihal, mükerrer yayın, yanlışlık, şüpheli içerik veya durumları sbe.dergi@bingol.edu.tr email adresine bildirmeleri memnuniyetle karşılar. Konu hakkında elde edilen veri sonuçları ilgili taraflara bildirir ve takibini yapar. Hakemlerin aşağıdaki esaslara uymasını temel alır.
c) Yazarın Sorumlulukları
o Makaledeki tüm verilerin gerçek ve özgün olduğu açıkça beyan edilmelidir.
o Ön değerlendirme veya hakem değerlendirme sonucunda gösterilen eksik, hatalı ve şüpheli durumları ve önerilen düzeltmeleri yapılması zorunludur.
o Editör veya hakem tarafından talep edilen değişiklikler yapılmayacak ise, bu tutumun tutarlı bir şekilde gerekçelendirilmesi gerekir.
o Makale veya araştırmanın BUSBED’in yazım şablon kurallarına uygun olarak hazırlanması gerekir.
o Çalışmada, intihal ve sahte verilerden uzak durulmalı, bu tarz çalışmaların oluşturacağı olumsuz durumlar hesaplanmalıdır.
o Aynı çalışma/araştırmanın birden fazla dergide yayımlanmasına imkân verilmemelidir.
ç) Editöryal Sorumluluklar
o Dergi Yayın Kurulu, gerekli gördüğü takdirde eserin sahibinden içerik ve şekil bakımından değişiklikler isteme hakkına sahiptir.
o Editörler bir makaleyi kabul etmek ya da reddetmek için tüm sorumluluğa ve yetkiye sahiptir.
o Editörler kabul ettiği ya da reddettiği makaleler ile ilgili çıkar çatışması içerisinde olmamalıdır.
o Sadece alana katkı sağlayacak makaleler kabul edilmelidir.
o Hatalar bulunduğu zaman düzeltmenin yayımlanmasını ya da geri çekilmesini desteklemelidir.
o Hakemlerin ismini saklı tutmalıdır ve intihal/sahte veriye engel olmalıdır.
III. Etik Kurul İzni Gerektiren Makaleler
o Anket, görüşme, gözlem, deney vb. usullerle veri toplanmasından oluşan çalışmlar
o İnsanların ve hayvanların bilimsel amaçlarla kullanılmaları
o Klinik araştırmalar
o Kişisel verilerin korunması kanunu gereğince retrospektif çalışmalar
Not: 2020 yılından önce araştırma verileri kullanılmış ve yüksek lisans/doktora çalışmalarından üretilmiş makaleler için geriye dönük olarak etik kurul izni gerekmemektedir.
Dergimizin hiçbir sürecinde ücret alınmamaktadır.